Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is di maart 19, 2024 10:18 am



Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 Geschiedenis 2010 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: ma mei 17, 2010 4:33 pm
Berichten: 7
Antwoord met een citaat
Bericht Geschiedenis 2010
En, hoe ging het examen bij jullie? Ik vond zelf het Dynamiek & Stagnatie gedeelte makkelijk dan Vietnam, en dit had ik dus niet verwacht van te voren. :P


vr mei 21, 2010 11:38 am
Profiel

Geregistreerd op: wo feb 24, 2010 7:16 pm
Berichten: 47
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geschiedenis 2010
Hij was zeker goed te doen. 51 punten (tussen de 6,0 en de 8,0) dus wie weet een 7 gemiddeld.

Ik vond Vietnam altijd lastiger, maar desondanks is het me behoorlijk meegevallen. Ook had ik een essayopdracht verwacht zoals bij andere jaren wel het geval was. Maar gelukkig zat die er niet in.


vr mei 21, 2010 11:40 am
Profiel

Geregistreerd op: wo mei 19, 2010 9:11 am
Berichten: 5
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geschiedenis 2010
Ik vond hem eigenlijk best wel moeilijk, vooral de vraagstelling richting de bronnen vond ik soms echt zwaar onduidelijk...
Ook vind ik het raar dat in het correctiemodel bij vraag 1 er een economische reden wordt gegeven terwijl er om een handelspolitieke reden wordt gevraagd, dus die had ik uit een heel ander oogpunt beantwoord.
Het kan ook aan mij liggen dat ik dan de vraag niet helemaal snap :p

Maar ja kwam dus uit op minimaal 38 punten, als ik alle twijfel dingen fout reken :shock:
We zullen zien...


vr mei 21, 2010 12:09 pm
Profiel

Geregistreerd op: wo mei 19, 2010 2:57 pm
Berichten: 30
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geschiedenis 2010
Na 8.5 kantjes vol te hebben geschreven, kwam de verlossing (figuurlijk én letterlijk, omdat ik al 2 uur lang naar het toilet moest): de bel om 12 uur ging!

1) Ik zat al gelijk vast bij vraag 1.
Wat zijn handelspolitieke redenen?
Het correctiemodel geeft inderdaad ook een economische reden.

2) Bij die ene vraag over zeegewesten kwam ik echt niet op het gezamenlijk regelen van waterbeheer. Het klinkt zó logisch, maar ik kwam er gewoon niet op. Hahaha, best stom van me eigenlijk.

3) Die tabel van bron 4 was echt raar! Ik heb nog nooit zo'n handelsbalans gezien van de Republiek.
Welke continuïteit? (...)
Ik had dat er gewoon nog handel werd gedreven, hoewel in absolute cijfers het gedaald is.

4) Van die zeven jaartallen over Vietnam heb ik ook maar 4 goed, maar dat kwam door mijn eigen slechte voorbereiding. Ik heb namelijk de jaartallen van Dynamiek & Stagnatie juist super goed uit mijn hoofd geleerd, terwijl ik helemaal geen jaartallen had geleerd van Vietnam.

5) Ze gingen wel heel erg door hameren over de marionetten-regering in Saigon; wel een paar vragen aan besteed!

6) De allerlaatste paar vragen (23-27) waren wel te doen, die waren gewoon normale vragen die je met enige inzicht wel kon beantwoorden.

7) Ik vond het hele examen wel erg lang en teveel over Vietnam.
Vol kramp in mijn handen tijdens en na het examen.

Maar het examen op zich, de vragen en antwoorden, waren wel te bedenken (behalve misschien bij vraag 1 dan).
Tijdgebrek speelde echt een rol.


vr mei 21, 2010 12:47 pm
Profiel

Geregistreerd op: vr mei 21, 2010 12:43 pm
Berichten: 2
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geschiedenis 2010
Ik vond hem redelijk te doen, ondanks dat ik niet echt goed heb geleerd. Wel heel veel geschreven, 7 1/2 a4tjes vol met tekst! Gelukkig had ik tijdsverlenging van een half uur,... was precies om 12u30 klaar!
Ik heb, denk ik, 54 punten gescoord. Vietnam ging me beter af dan dynamiek en stagnatie, omdat ik me meer in de stof had verdiept.
Ik vind het correctiemodel alleen wat vaag, ligt dat aan mij of denken meerdere er zo over?

Bij vraag 4 wordt er gevraagd: "Kies twee gebeurtenissen uit de levensloop van Le Maire en leg per gebeurtenis
uit, waardoor deze past bij een verklaring van de economische bloei van de
Republiek." Nu heb ik de juiste gebeurtenissen opgeschreven, alleen mijn verklaring zou volgens het correctiemodel niet juist zijn bij de gebeurtenis 'verhuizing naar Amsterdam'.
Als antwoord staat er: "...waarmee hij één van de kapitaalkrachtige emigranten uit de ZuidelijkeNederlanden is die investeert in de VOC / in de Hollandse handel enscheepvaart (en daarmee bijdraagt aan de economische bloei van deRepubliek)"

Mijn antwoord was dit:
Ik koos voor een gebeurtenis uit de levensloop van Le Maire, namelijk verhuizing van Antwerpen naar Amsterdam. (met in gedachte de herovering van A'pen in 1585)
Een verklaring van de economische bloei van de Republiek: A'dam neemt de leidende handelspositie over van A'pen.
En waarom vind ik de gebeurtenis passen bij mijn verklaring van economische bloei: Doordat Spanje A'pen heroverden in 1585, sloten opstandelingen de Schelde af en vluchtten veel mensen weg uit A'pen, Le Maire naar A'dam... Het gevolg was dat schepen de haven van A'pen niet meer konden bereiken en voeren naar A'dam.

Er staat wel boven het antwoord op het correctiemodel, een voorbeeld van een juist antwoord is: ... ook lekker vaag, nu kunnen we dus bij iedere vraag blijven gissen of we misschien het antwoord toch goed hebben indien het niet overeenkomt met het antwoord in het correctiemodel. :? Vooral bij een vak als geschiedenis...

De tabel in bron 4 was ook raar..... ! Niet makkelijk leesbaar en ik had ook echt het idee dat ik meer met het vak economie bezig was dan met geschiedenis.... slecht in economie, dus uiteraard had ik deze vraag fout!

En even over vraag 5, konden jullie het politieke verschil vinden in de tekst van bron 2?? Ik dus niet... Kan iemand mij uitleggen waar dat er in de tekst van bron 2 naar het tolerante politieke klimaat van de Republiek word gewezen?? :? :? :? :? Ik kon dus echt niets politieks uit de tekst halen en heb (om maar iets ingevuld te hebben) de positie van de vrouw aangehaald. Dat deze belangrijk was in de Republiek, dat was uitzonderlijk omdat o.a. Spanje en de rest van de landen de vrouw niet echt belangrijk vonden en daarna mijn antwoord verklaart.


vr mei 21, 2010 1:29 pm
Profiel

Geregistreerd op: ma mei 17, 2010 4:33 pm
Berichten: 7
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geschiedenis 2010
Ja, over vraag 5 hè, daar kon ik dus ook geen politiek verschil tussen de Republiek en Spanje ontdekken. Ik heb opgeschreven dat er in Republiek "niemand is dit dit belet of enig toezicht op haar lectuur uitoefent", waaruit ik kon opmaken dat de Republiek dus geen algemeen bestuur had. Maar deze zin heeft dus te maken met het tolerante klimaat van de Republiek..

Verder vond ik vraag twee ook best lastig. Achteraf gezien was het antwoord wel logisch, ik kon er alleen niet bij op komen.

En wisten jullie vraag 18? Waarom Ho Chi Minh de term ont-amerikanisering gebruikte i.p.v. vietnamisering. Deze wist ik ook niet :p


vr mei 21, 2010 1:47 pm
Profiel

Geregistreerd op: do mei 20, 2010 10:45 am
Berichten: 3
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geschiedenis 2010
ik had 56 punten, wel lekker toch... maar ik ben benieuwd hoe die normering bepaald wordt, natte vingerwerk misschien, wat is de gemiddelde normering?


vr mei 21, 2010 2:20 pm
Profiel

Geregistreerd op: vr mei 21, 2010 12:43 pm
Berichten: 2
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geschiedenis 2010
En, wat te denken van vraag 25......?? Was dit nu pure uitlokking of wisten de makers zelf nu even niet meer wat het verschil was tussen het vietnamsyndroom en het post-vietnamsyndroom? Ik kan zelfs uit het antwoord niet halen of dat het nu het een of het ander is wat ze bedoelen!

@ Johannes C. Kleine, je kan hier op de site bij cijfer bereken je behaalde aantal punten geven, hier wordt ongeveer een gemiddelde van berekend aan de hand van het gemiddelde aantal punten wat je kon verdienen bij de vorige examens en de gemiddelde normering. Gemiddelde aantal te verdienen punten wat ze nemen is 84. Dit examen kon je er maar 76 behalen, dus al het goed is het uiteindelijke cijfer alleen maar meevallen. Ik heb net ook ergens op de site een grafiek gezien waar de normeringen in stonden van afgelopen jaren.

@ depatatzaak, vraag 18 heb ik gegokt. Ik wist het antwoord ook echt niet. In de stof leer je enkel wat de vietnamisering uit het oogpunt van de VS betekent en niet wat vietnamisering betekent voor Ho Chi Minh. Weet ik veel dat hij daar toevallig een burgeroorlog mee bedoelt.... :shock: De termen heb ik gelukkig wel goed geïnterpreteerd enkel niet helemaal geformuleerd zoals op het correctievoorschrift staat.


vr mei 21, 2010 2:48 pm
Profiel

Geregistreerd op: ma mei 17, 2010 6:28 pm
Berichten: 6
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geschiedenis 2010
Bij vraag 5 had ik voor politiek ''dat in de Republiek een vrijheid van geloof was, waardoor boeken die in Spanje verboden waren, in de Republiek gewoon gelezen konden worden''. Is dat dan goed? want er staat wel wat over censuur...

Volgens mij is een deel in correctievoorschrift fout van vraag 3!
stelling 2 luidt: Het VOC-bestuur is er niet zeker van dat zijn optreden de toets der kritiek in de Republiek zal doorstaan.

In het antwoordmodel staat daarover het laatste stuk:
'' blijkt uit de opdracht de geconfisqueerde schepen niet naar de Republiek terug te laten gaan, omdat de schepen daar aan Le Maire zouden worden teruggegeven''.

Ik zie nergens in de bron staan dat de schepen, indien ze naar de Republiek gestuurd werden, aan Le Maire werden teruggegeven! Als het wel te vinden is moet het hierin staan:
''De schepen dienen in dienst van de Compagnie lokaal te worden ingezet en niet om met retouren naar huis gezonden te worden.''

Ik denk dat dit het antwoord is, als ik er nu over nadenk. Maar ik heb geïnterpreteerd dat naar huis zenden van de schepen, richting de Republiek was. Meerdere mensen last met dit stukje van vraag 3? Het staat denk ik wel onduidelijk erin, dat de Republiek deze schepen aan Le Maire zou teruggeven..

vraag 25 vond ik ook heel vaag, ten eerste, welke reacties zijn er dan op de gebeurtenissen in My Lai? Dat staat nergens. Ook vind ik het antwoord dubieus..

Graag antwoord hierop..


vr mei 21, 2010 2:58 pm
Profiel

Geregistreerd op: ma mei 17, 2010 12:20 pm
Berichten: 4
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geschiedenis 2010
Kort en bondig, ik vond hem zeer moeilijk en heel vaag.... Het ging echt bijna allemaal op giswerk (geen pure feiten die je op je blaadje kon zetten en dat je er punten voor kreeg) Echt heel raar, met veel te veel antwoorden


vr mei 21, 2010 3:12 pm
Profiel

Geregistreerd op: di mei 18, 2010 10:03 am
Berichten: 14
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geschiedenis 2010


vr mei 21, 2010 3:15 pm
Profiel

Geregistreerd op: ma mei 17, 2010 6:28 pm
Berichten: 6
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geschiedenis 2010
Ik ben het met je eens wat betteft vraag 3! Ik vind die zin niet duidelijk genoeg dat je dat er uit zou kunnen afleiden. Klacht indienen ?
Even vraag 25 had ik wel goed, in mijn boek stond geloof ik ergens dat die veteranen later nog voor de rechtbank gesleept werden door het volk om wat zij gedaan hadden en dat ze onbegrepen werden bij hun terugkomst. Maar ik kan begrijpen dat als je een ander boek hebt of het uit de syllabus hebt geleerd, dat heb ik met name gedaan (muv 1x het hoofdboek doorgelezen en thank god wist ik dit nog precies) je het niet echt uit je zelf kon verzinnen.

Verder vond ik het een laaang examen, maar een voldoende was wel te behalen voor als je het redelijk voorbereid had. Een dikke voldoende wordt wel lastig.[/quote]

Ik ga dat wel doen ja, nu meteen denk ik! Ookal denk ik wel dat dat het antwoord is, vind ik de tekst heel vaag. Ik dacht, doordat ik niet zag dat de schepen dan naar Le Maire teruggestuurd zouden worden, dat ze niet wilden dat de Republiek afwist van deze 'soort van kaapvaart'. Daar was vooral de WIC voor volgens mij, al zal de VOC het ongetwijfeld ook weleens gedaan hebben. Maar een klacht op een fout in het examen of een klacht op onduidelijk?


vr mei 21, 2010 3:25 pm
Profiel

Geregistreerd op: di mei 18, 2010 10:03 am
Berichten: 14
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geschiedenis 2010


vr mei 21, 2010 3:30 pm
Profiel

Geregistreerd op: wo mei 19, 2010 2:57 pm
Berichten: 30
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geschiedenis 2010
Ja!
Die vraag van Le Maire was echt heel raar.
Wie wist nou wat de "toets der kritiek" was?
En dat die schepen werden teruggegeven aan de Staten-Generaal?
(...)

Over die vraag met My Lai:
We hadden geleerd dat de Amerikaanse soldaten zich wreed hadden gedragen tijdens het gebeuren in My Lai (onschuldige burgers werden hier gedood voor niks), waardoor men de soldaten niet meer zag als "de helden die vrede komen brengen".
De soldaten krijgen dan zo'n gevoel dat ze (of hun overleden kameraden) helemaal voor niks zaten in Vietnam. Zoiets had ik opgeschreven.


vr mei 21, 2010 3:49 pm
Profiel

Geregistreerd op: ma mei 17, 2010 5:45 pm
Berichten: 25
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geschiedenis 2010
Pff.. vond hem best lastig..
Sowieso over het Vietnamsyndroom vond ik ook vaag..
in het boek (Feniks) stond er weer wat anders dan in het examenbundel. Lekker voor de mensen die geen examenbundel hebben!
Ik weet eigenlijk niet of ik durf te kijken hoeveel punten ik heb.
Maar ik vond de examen echt zoveel schrijfwerk (niet alleen ik, maar ook mijn klasgenoten) het was gewoon niet normaal meer. Heel veel mensen kregen pijn in hun hand..


vr mei 21, 2010 4:03 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling