Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is do maart 28, 2024 11:08 am



Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
 Fout Na12 grafiek tekenen 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: do mei 28, 2009 5:09 pm
Berichten: 63
Antwoord met een citaat
Bericht Fout Na12 grafiek tekenen
Je moest een grafiek tekenen waar je de lading afzet tegen het voltage. Het voltage wordt gegeven en dit is dus ook een vaste waarde. Mij is geleerd om deze op de horizontale as te zetten, maar het correctiemodel vind anders. Ligt het aan mij of zijn er meer die dit ook dachten?


do mei 28, 2009 6:14 pm
Profiel

Geregistreerd op: do mei 28, 2009 6:02 pm
Berichten: 11
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fout Na12 grafiek tekenen
Ja dat dacht ik ook :p

Ik snap sowieso niet wat het uitmaakt aangezien het in dit geval toch een stijgende rechte lijn is door de oorsprong is.
Achja, 1 puntje meer of minder..


do mei 28, 2009 8:48 pm
Profiel

Geregistreerd op: do mei 28, 2009 5:09 pm
Berichten: 63
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fout Na12 grafiek tekenen
nouja, je weet het niet he :P soms komt het op 1 puntje aan ;)


do mei 28, 2009 10:42 pm
Profiel

Geregistreerd op: ma mei 25, 2009 3:09 pm
Berichten: 2
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fout Na12 grafiek tekenen
Ik heb dezelfde fout gemaakt. Ik heb de spanning (volt) op de x-as en de lading (coulomb) op de y-as. Ik was er op dat moment van overtuigd dat dit de juiste manier was. In de vraagstelling staat het volgende:
De spanning over de condensator C is een maat voor de hoeveelheid lading op
de condensator. De condensator kan worden beschouwd als een ladingssensor.
4p 7 Teken in de figuur op de uitwerkbijlage de ijkgrafiek van deze ladingssensor
voor spanningen van 0 tot 5,0 V.

De opgave gaat ook over verlies van lading, het zou dus logisch zijn als de ladin dan op de y-as zou staan.


do mei 28, 2009 10:47 pm
Profiel

Geregistreerd op: ma mei 18, 2009 12:22 pm
Berichten: 21
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fout Na12 grafiek tekenen
Misschien erop hopen dat de correctors die goede lijn zien en niet letten op de assen :) Maarja waarom zou het überhaupt fout zijn; welke regel zegt mij dat ik de ene grootheid op de x-as en de andere op de y-as moet zetten?


do mei 28, 2009 10:54 pm
Profiel

Geregistreerd op: do mei 28, 2009 5:09 pm
Berichten: 63
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fout Na12 grafiek tekenen
Ik citeer uit Newton 1a informatieboek VWO (blz 14):

Diagram

Ook bij het tekenen van een diagram moet je met een aantal dingen rekening houden.
1 bla bla bla
2 Het moet duidelijk zijn welke grootheden in het diagram tegen elkaar zijn uitgezet. Daarom schrijf je bij elke as van het diagram wat de getallen voorstellen: de grootheid én de eenheid. Het is daarbij gebruikelijk de onafhankelijke grootheid langs de horizontale as uit te zetten. De afhankelijke grootheid zet je langs de verticale as uit.
3 bla bla bla


Oftewel, het voltage was onafhankelijke dus op de x-as :mrgreen:


vr mei 29, 2009 8:33 am
Profiel

Geregistreerd op: do mei 28, 2009 6:54 pm
Berichten: 43
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fout Na12 grafiek tekenen
Ik had dit ook fout, maar ik snap wel waarom het andersom moet zijn. Je moest namelijk de ijkgrafiek tekenen. De ijkgrafiek geeft aan welke spanningswaarde gegeven wordt bij een bepaalde lading. Die spanning past zich dus zeg maar aan aan de lading en in dit geval is dus de lading de constante waarde. Je zou het kunnen vergelijken met welke hoogte een voorwerp heeft na een bepaalde tijdsduur. Dan zet je de hoogte ook uit op de y-as.


vr mei 29, 2009 8:40 am
Profiel

Geregistreerd op: do mei 28, 2009 5:09 pm
Berichten: 63
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fout Na12 grafiek tekenen
ja, maar in jou vergelijking is de tijd de onafhankelijke waarde dus daarom staat die op de x-as


vr mei 29, 2009 8:47 am
Profiel

Geregistreerd op: do mei 28, 2009 6:54 pm
Berichten: 43
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fout Na12 grafiek tekenen
Ja, en hier is de lading de onafhankelijke waarde. Ze zeggen volgens mij dat je die condensator kan opvatten als een ladingssensor. Hij geeft dus bepaalde spanningswaarden bij bepaalde ladingen. Voor elke lading heeft hij een corresponderende spanningswaarde. Dus is de spanning variabel.


vr mei 29, 2009 11:10 am
Profiel

Geregistreerd op: wo mei 27, 2009 4:40 pm
Berichten: 10
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fout Na12 grafiek tekenen
Ik weet het niet..ik had dit ook fout :(


vr mei 29, 2009 11:12 am
Profiel

Geregistreerd op: vr mei 29, 2009 3:53 pm
Berichten: 6
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fout Na12 grafiek tekenen
Gaat het hier soms niet over het ontladen van de condensator? Daarbij ontstaat een spanning ten gevolge van een lading. Er staat inderdaad ook bij dat de condensator als een sensor gezien kan worden, en een sensor geeft een spanning (afhankelijke grootheid) als gevolg van wat hij meet (onafhankelijke grootheid). In dat opzicht moet de spanning wel degelijk op de Y-as. Wat echter raar is, is dat er bij staat 'voor spanningen van 0 tot 5 volt'. Het is meestal zo dat je een grafiek op een bepaald domein moet tekenen, op een bepaald bereik lijkt me vrij onlogisch...

Ik weet trouwens niet meer wat ik had...denk ook fout. Je krijgt gelukkig alsnog wel 3 van de 4 punten...


vr mei 29, 2009 4:25 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 11 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling