Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is do maart 28, 2024 1:09 pm



Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
 Fout NA1 Systeembord 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: do mei 28, 2009 5:11 pm
Berichten: 5
Antwoord met een citaat
Bericht Fout NA1 Systeembord


Het gaat dus om de invertor voor de reset van de pulsenteller en de aansluiting op de aan/uit knop (waarom gebruiken ze die überhaupt?)

Naar mijn mening doet mijn schakeling precies wat hij zou moeten doen, maar maakt gebruik van minder schakelingen.
Normaal gesproken geldt bij een systeembord: minder schakelingen = meer punten?

even nog ter verduidelijking:
Situatie 1: Signaal minder dan 1.75V -> Er komt geen signaal van comparator 1 en comparator 2-> Invertor keert signaal comparator 1 om-> teller wordt constant gereset en geheugencel wordt geset.
Situatie 2: Signaal tussen de 1.75 en 2.55V -> Er komt wel een signaal van comparator 1 maar geen van comparator 2 -> Invertor keert signaal comparator 1 om -> teller wordt niet meer gereset (en gaat dus lopen) en het signaal op de set van de geheugencel verdwijnt. (10 minuten?, geheugencel reset, verwarming uit.)
Situatie 3: Signaal hoger dan 2.55V -> Er komt een signaal van comparator 1 en comparator 2 -> Invertor keert signaal comparator 1 om -> teller loopt al, signaal op set geheugencel is al weg. Signaal vanaf comparator 2 reset de geheugencel.


Laatst bijgewerkt door TimoBRL op do mei 28, 2009 6:24 pm, in het totaal 1 keer bewerkt



do mei 28, 2009 6:12 pm
Profiel

Geregistreerd op: do mei 28, 2009 6:24 pm
Berichten: 2
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fout NA1 Systeembord
Klopt inderdaad! Heb het op dezelfde manier gedaan en de dagen na mijn examen enorm over na lopen denken.. maar het is gewoon goed en zelfs beter! Heb het al naar mijn docent gestuurd en gevraagd wat hij er mee doet, omdat je namelijk volgens het correctiemodel een punt krijgt voor die onnodige schakeling!


do mei 28, 2009 6:26 pm
Profiel

Geregistreerd op: di mei 26, 2009 6:42 pm
Berichten: 12
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fout NA1 Systeembord
Volgens mij is het goed ja,

Ik had hem niet helemaal. Ik denk dat ik 4 van de 6 punten krijg.


do mei 28, 2009 6:49 pm
Profiel

Geregistreerd op: wo mei 27, 2009 9:36 am
Berichten: 2
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fout NA1 Systeembord
ik had ook precies hetzelfde al wat jij had bij dat systeembord. En begreep ook niet waarom de aan-uit werd gebruikt en het is toch altijd geweest dat je het in zo min mogelijk schakelingen moest doen dus is de 2de invertor overbodig


do mei 28, 2009 7:05 pm
Profiel

Geregistreerd op: do mei 28, 2009 5:11 pm
Berichten: 5
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fout NA1 Systeembord


do mei 28, 2009 7:14 pm
Profiel

Geregistreerd op: do mei 28, 2009 7:23 pm
Berichten: 1
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fout NA1 Systeembord
Ik heb deze ook inderdaad gemaakt. Voorlopig kom ik alleen niet meer op school. Hopelijk kijkt onze leraar er zelf ook nog eens na en rekent hij het niet zomaar fout!


do mei 28, 2009 7:26 pm
Profiel

Geregistreerd op: do mei 28, 2009 7:42 pm
Berichten: 5
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fout NA1 Systeembord
Sorry, maar ik denk dat het origineel klopt. Het relais wordt ingeschakeld (set) als er een temperatuur wordt waargenomen onder de zestig (volgens mij) graden. Daarom is er een invertor nodig.
Bij de tweede schakeling krijgt de resetknop van de teller een hoog signaal als er dus een temperatuur van onder de zestig wordt gemeten. Ook wordt dan de relais aangezet.
De reset van de teller hoort echter geen hoog signaal te krijgen als het relais wordt aangezet. Omdat deze juist wél moet tellen als het relais aan gaat.
Dit tenmiste als ik de opdracht nog goed herrinner en van de aan/uit knop weet ik het ook niet. Volgens mij moet dat ding altijd aanstaan maarja. O en ik heb deze ook fout.


do mei 28, 2009 7:53 pm
Profiel

Geregistreerd op: do mei 28, 2009 5:11 pm
Berichten: 5
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fout NA1 Systeembord


do mei 28, 2009 8:29 pm
Profiel

Geregistreerd op: do mei 28, 2009 7:42 pm
Berichten: 5
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fout NA1 Systeembord
Als de geheugencel wordt ingeschakeld, dan hoort de teller toch juist wél te tellen (dus niet oneindig geretet worden).

Ik heb trouwens de invertor bij de resetknop van de teller over het hoofd gezien, bij de originele uitwerking. En je hebt gelijk dat jullie schakelingen hetzelfde doen.

Maar dat is volgens mij fout :S


ma jun 01, 2009 4:09 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 9 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling