Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is do maart 28, 2024 2:59 pm



Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
 Fout in correctiemodel Natuurkunde 1,2? 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: do mei 21, 2009 3:26 pm
Berichten: 3
Antwoord met een citaat
Bericht Fout in correctiemodel Natuurkunde 1,2?
Bij het natuukunde 1,2-examen was er de volgende vraag:

13 Bepaal aan de hand van de figuur op de uitwerkbijlage de stuwkracht Fstuw die
de Ariane-5-raket ondervindt op t = 0 s.

Volgens het correctiemodel had je voor het antwoord de formule Fres = Fstuw − Fz nodig. Ligt het aan mij of wordt er helemaal niet in de opgave genoemd dat er zwaartekracht op de raket werkt en/of dat de raket zich in de buurt van de aarde bevindt?

Ik had namelijk gewoon Fres = Fstuw gebruikt en dus punten aftrek gekregen:?.
Hebben meer mensen dit ondervonden of ben ik de enige?


do mei 21, 2009 3:35 pm
Profiel

Geregistreerd op: ma mei 18, 2009 12:22 pm
Berichten: 21
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fout in correctiemodel Natuurkunde 1,2?
Hoe graag ik ook wil dat je gelijk hebt, op t = 0 bevindt de raket zich uiteraard nog op aarde, en begint met opstijgen. En dus is er nog zwaartekracht. Maar ik heb inderdaad dezelfde fout gemaakt als jij; je had het kunnen beredeneren. Maar er is altijd hoop natuurlijk ;)


do mei 21, 2009 3:54 pm
Profiel

Geregistreerd op: do mei 21, 2009 3:26 pm
Berichten: 3
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fout in correctiemodel Natuurkunde 1,2?
Maar dat staat toch nergens in de opgave (of die ervoor?)? Ik ging er van uit dat op t = 0 de raket ergens stilhing in de ruimte zonder invloed van de zwaartekracht. Pas bij opgave 16 staat er informatie over de hoogte boven het aardoppervlak, en dan ben ik niet bewust dat ik het in opgave 13 anders had gedaan...


do mei 21, 2009 10:13 pm
Profiel

Geregistreerd op: ma mei 18, 2009 12:22 pm
Berichten: 21
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fout in correctiemodel Natuurkunde 1,2?
Ik hoop echt van harte dat je gelijk hebt en dat de CEVO het ook onduidelijk vindt. Het is ook onduidelijk, ik probeerde alleen aan te geven dat ik wel begrijp dat je er zelf op had kunnen komen. Bovendien lees ik nu in de opgaven: "De beweging tijdens de start van de Ariane-5 raket...". Dus ik ben bang dat we niet sterk in onze schoenen staan. Maar klagen kan nooit kwaad :)


do mei 21, 2009 11:04 pm
Profiel

Geregistreerd op: do mei 21, 2009 3:26 pm
Berichten: 3
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fout in correctiemodel Natuurkunde 1,2?
Ik snap wat je bedoelt, ik val jou ook niet aan ;).

Maar als hij op t = 0 start, dan kan hij toch net zo goed aan het begin ergens stilhangen in de ruimte zonder invloed van de zwaartekracht te ondervinden? Althans, dat dacht ik. Ach we zien wel wat de mensen van CEVO er van vinden 8) .


vr mei 22, 2009 10:53 am
Profiel

Geregistreerd op: vr mei 22, 2009 2:39 pm
Berichten: 1
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fout in correctiemodel Natuurkunde 1,2?
Ik heb precies de zelfde fout gemaakt!
Maar veel anderen hadden het wel goed... dus ik denk dat het aan ons ligt helaas:(


vr mei 22, 2009 2:42 pm
Profiel

Geregistreerd op: za mei 23, 2009 5:39 pm
Berichten: 2
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fout in correctiemodel Natuurkunde 1,2?
Kom op. Je weet sowieso dat er luchtwrijving en voortstuwing aanwezig was. Die eerste kreeg je zelfs een vraag over.

Verder lijkt het me logisch dat er nog altijd een zwaartekracht aanwezig is.

Bij een Formule F = m(object) * m(aarde) * G / (r^2) waarin r meestal, voor het gemak, naar een kilometer of 6700 word afgerond,
kun je zelf ook wel bedenken dat het lang duurt voordat deze niet meer werkt. Iig moet je dan toch echt een kilometer of 67000 of meer van de aarde weg zitten. (dan zit je op R = 10r, dus factor 100 kleiner, dus misschien verwaarloosbaar). Aangezien je onder de 100km aan het rekenen was...

is het duidelijk dat de gravitatie van de aarde nog gewoon werkt.

ik heb niet eens naar het model gekeken voor deze vraag. Logica was voldoende :roll:


za mei 23, 2009 5:43 pm
Profiel

Geregistreerd op: zo mei 24, 2009 5:48 pm
Berichten: 4
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fout in correctiemodel Natuurkunde 1,2?
Het is idd een fout in het correctiemodel.

In de vraag word duidelijk gesteld dat je Fstuw moet berekenen, en niet Fres/Fsom/F. Ik snap dan ook niet dat men in het correctiemodel de Fres berekent. Duidelijkerwijs een fout van de CEVO (tenminste, die gaat erover dacht ik); ik hoop dat ze hier rekening mee houden bij de normering.

De notie dat je "sowieso wist dat er luchtwrijving e.d. aanwezig was, dus dat moet je OOK uitrekenen" slaat nergens op, want dat werd niet gevraagd.


zo mei 24, 2009 5:51 pm
Profiel

Geregistreerd op: ma mei 18, 2009 12:22 pm
Berichten: 21
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fout in correctiemodel Natuurkunde 1,2?
Maar Fres = Fstuw - Fz waarbij je Fres kon uitrekenen met m x a en a = v/t. Fz = m x g. Je moest dus het inzicht hebben dat je de totale kracht uitrekende met behulp van de grafiek en niet de stuwkracht alleen. Maarja er is nu toch niets meer aan te doen, dus waar hebben we het eigenlijk over.


zo mei 24, 2009 7:03 pm
Profiel

Geregistreerd op: zo mei 24, 2009 5:48 pm
Berichten: 4
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fout in correctiemodel Natuurkunde 1,2?
Ja, zo reken je inderdaad Fres uit in dit geval. Alleen jammer dat dat niet de opdracht in het examen was, maar blijkbaar wel in het correctiemodel.

Als ik hier punten aftrek voor krijg vind ik dat echt belachelijk.


ma mei 25, 2009 6:18 pm
Profiel

Geregistreerd op: do mei 28, 2009 6:02 pm
Berichten: 11
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fout in correctiemodel Natuurkunde 1,2?
Ik heb ook dezelfde fout gemaakt :( (dacht ook dat Fres = Fstuw)
Maar het is wel heel logisch dat Fres = Fstuw - Fz, daar had ik zelf op moeten komen..

Denk niet dat hier iets mee gaat gebeuren.


do mei 28, 2009 6:08 pm
Profiel

Geregistreerd op: vr mei 29, 2009 3:53 pm
Berichten: 6
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fout in correctiemodel Natuurkunde 1,2?
Dit is duidelijk geen fout in het correctiemodel. Wat er staat is dat Fres = ma. Uit de grafiek bepaal je de versnelling en die komt duidelijk tot stand onder invloed van de resultante kracht, dus Fres. Er wordt echter om Fstuw gevraagd. Er geldt: Fres = Fstuw - Fz, oftewel Fstuw = Fres + Fz (Fz naar de andere kant brengen). Reken maar na. Met het bolletje 'inzicht dat Fres = Fstuw - Fz' wordt niet bedoeld dat Fres het antwoord is.

Bovendien staat boven de bolletjes duidelijk dat Fstuw berekend wordt
Fres = ma = Fstuw − Fz →7,14⋅10 ⋅5,1 = Fstuw − 7,14⋅10 ⋅9,81→ Fstuw =1,1⋅10 N.

Kijk dus iets beter voordat je het CEVO een fout verwijt...

Ik zal trouwens niet ontkennen dat ik het ook vergeten was op het examen...dom, maar gelukkig ging de rest wel goed.


vr mei 29, 2009 4:12 pm
Profiel

Geregistreerd op: wo mei 27, 2009 4:28 pm
Berichten: 11
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fout in correctiemodel Natuurkunde 1,2?
Ik snap jullie probleem,

maar als je toch al beredeneerd heb dan Fres=Fstuw.. dan mogen ze toch ook wel van je verwachten dat je kan beredeneren dat Fres= Fstuw-Fz. Dit is niet de meest moeilijkste beredenatie die ze ooit van je gevraagd hebben, en hoe je het ook wend of keert je doet toch VWO.

Maar ik hoop wel dat er naar gekeken word, waarschijnlijk heb ik m ook fout(hoewel de fout ergens anders zit)

_________________
Drank zorgt voor alles wat je liefhebt!


vr mei 29, 2009 4:48 pm
Profiel

Geregistreerd op: vr mei 29, 2009 3:53 pm
Berichten: 6
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fout in correctiemodel Natuurkunde 1,2?
Als je al hebt beredeneerd dat Fres = Fstuw en je beredeneert dat Fres = Fstuw - Fz dan ga je wel tegen je eigen redenatie in als je het mij vraagt?

Het is inderdaad niet de moeilijkste beredenering maar ik was het gewoon gladweg vergeten. Dat komt denk ik omdat bij ons op school de meeste mechanica vragen over een horizontale beweging gingen waarbij de zwaartekracht (behalve voor rolweerstand) geen rol speelde.


za mei 30, 2009 1:15 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling