Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is do maart 28, 2024 4:29 pm



Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 LATIJN 2009 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: do mei 28, 2009 5:11 pm
Berichten: 2
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LATIJN 2009
Ja dat was vreemd. Uit het verhaal zelf had ik toch echt opgemaakt dat hij alleen het veld inzaaide zonder hulp van z'n chick..
Ik heb wel hetzelfde als het correctiemodel (volgens mij had ik dat omdat ze naar een bepaald stukje tekst vroegen), maar toch vreemd, want ik dacht toch echt dat hij die ''grote'' steen alleen kon gooien door de kracht die medea hem gaf... Beetje vreemd, maarja.

Ook die vraag over de andere verhalen van ovidius is bij ons nooit besproken... Ik heb Ovidius opgezocht in het NE-woordenboek en daar stond ''Ovidius, schrijver van o.a. Tristia, Amores, Fasti en Metamorphoses'' Toen heb ik die teksten opgezocht in het NE-woordenboek en daar kon ik toen wel 2 van de 3 goede uit halen:)

Ik vond het echt zwaar klote overigens. Latijn is nooit mijn sterkste vak geweest... Dus ik ging ervan uit dat het een slachtpartij zou worden met de rode pen. Dat is het ook gewordenxD maar ik had 3.7 nodig voor een 5. Dat heb ik met een norm van 1.5 sowieso:D

Verder waren bij ons ook heel veel mensen niet klaar.


vr mei 29, 2009 10:00 am
Profiel

Geregistreerd op: vr mei 29, 2009 10:23 am
Berichten: 3
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LATIJN 2009
Latijn was echt erg goed te doen.
De vragen kon je bijna beantwoorden zonder naar de tekst te kijken (als je de teksten goed in je hoofd had zitten)
en de proefvertaling was ook wel makkelijk er zaten geen ablativus absoluti in, geen coniunctivi..Dus echt blij :D
Ik heb 62 punten in het slechtste geval :D (7.2 geloof ik bij een normering van 0,0)


vr mei 29, 2009 10:28 am
Profiel

Geregistreerd op: vr mei 29, 2009 7:22 am
Berichten: 12
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LATIJN 2009
Tja, teksten bijna letterlijk uit je hoofd leren hebben we al wel geleerd met de PTA's.. ;)
Maar ik vond de verhouding vragen/vertaling wel jammer. Kan opzich wel vertalen, maar het gaat soms ook helemaal mis, en vooral met Ovidius vertalen heb ik niet zoveel (kweet ook niet wat t is ;) Heb wat dat betreft liever een niet-dichter :P) .. maar de vragen heb ik altijd bijna allemaal goed. T was nou wel érg half half. Maarja, niks aan te doen. Denk wel dat ik een voldoende heb.
(En de woordenboeken zijn mij ook wel goed van pas gekomen ja, haha.. k had ze wel geleerd, maar was t opeens helemaal kwijt... heb door t woordenboek wel wat verkeerd verbeterd. Maarja, ook wel 2 goede dingen gevonden ;))


za mei 30, 2009 2:43 pm
Profiel

Geregistreerd op: di mei 26, 2009 5:44 pm
Berichten: 18
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LATIJN 2009
Ik heb facies (= gezicht) vertaald als werkwoordsvorm van facio. -_-"
En zo heb ik nog een heleboel meer dingen slecht vertaald. Ik denk niet dat het bij bijvoorbeeld een schrijver als Seneca beter zou zijn gegaan; die zinnen zijn alleen maar gemiddeld 2x zo lang. :o

Hebben jullie je huiswerk eigenlijk altijd zelf vertaald? Of wordt bij jullie ook alles massaal overgeschreven uit de werkvertaling op internet? Misschien dat het vertalen me beter zou zijn afgegaan dit CE als ik het wat meer geoefend zou hebben de afgelopen 6 jaar. :P


zo mei 31, 2009 12:09 pm
Profiel

Geregistreerd op: do mei 28, 2009 5:09 pm
Berichten: 63
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LATIJN 2009
Nope, niets zelf gemaakt de afgelopen 6 jaar :P maar ik zat trouwens eerst ook aan facio te denken, facies stond net linksonderaan in het woordenboek, kon hem eerst niet vinden. Maar je moet gewoon een goede werkwijze hebben voor het vertalen. Dan hoef je zelf nooit te vertalen alleen op een toets, en dan lukt het meestal. Had op mn tentamens ook altijd tussen de 7 en 8 terwijl ik niets deed....Gewoon steeds pv zoeken, ow zoeken, etc . Heel systematisch te werk gaan, net als bij exacte vakken eigenlijk.

Wij moesten ook altijd die regels uit je hoofd leren, ook nooit gedaan, zware tijdverspilling. Als je de tekst maar kunt analyseren dmv van vragen, en weten waar stijlfiguren staan en belangrijke verbindingswoorden kom je dr wel :D


zo mei 31, 2009 12:35 pm
Profiel

Geregistreerd op: do mei 28, 2009 6:54 pm
Berichten: 43
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LATIJN 2009


zo mei 31, 2009 1:19 pm
Profiel

Geregistreerd op: do mei 28, 2009 5:09 pm
Berichten: 63
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LATIJN 2009
100 minuten...klaar :mrgreen:


zo mei 31, 2009 3:10 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling