Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is di maart 19, 2024 7:25 am



Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 Normering examens? 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: wo jun 03, 2009 9:32 am
Berichten: 6
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Normering examens?


wo jun 03, 2009 11:01 am
Profiel

Geregistreerd op: wo jun 03, 2009 9:32 am
Berichten: 6
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Normering examens?
oke,het komt op scholieren.com onder het kopje wiskunde Praktische opdracht examencijfers. Alleen het duurt een paar weken stond in het mailtje:( dus probeer ik het zo ff :

Bij het uitrekenen van de cijfer bij het Centrale Examen wordt een formule gebruikt, namelijk

C= het cijfer S = de behaalde score N= de normeringterm.
L = de lengte van de scoreschaal (dat is de maximale score)

N is gelijk aan 1,0 bij ‘normale’ examens. Hierbij variëren de cijfers van 1,0 tot 10,0.
Maar soms is een examen erg moeilijk, hierbij wordt dan de N verhoogd. Maar hierdoor lopen de cijfers niet meer tot 10,0 maar ze lopen dan door tot bijvoorbeeld 10,4. Ook zijn soms de examens te gemakkelijk, hierdoor wordt de N verlaagd. Waardoor mensen die 0 punten scoren een lager cijfer krijgen dan de normale 1,0. Hoe verhelp je dit probleem? De opdrachten die hierbij horen zijn:

Opdracht 1
De grafiek rechts hoort bij de lineaire formule
a Hoe groot is het hellingsgetal en hoe groot is het startgetal van deze rechte lijn?
b Je ziet in deze grafiek dat de examencijfers bij
N = 1,0 lineair toenemen van 1,0 tot 10,0.
Leg aan de hand van de formule uit dat de cijfers bij N = 1,0 niet onder de 1,0 en niet boven de 10,0 kunnen komen.

Opdracht 2
Op http://download.citogroep.nl/pub/vo/omz ... zet042.htm
zie je de omzettingstabel die bij het Havo-examen Nederlands van het eerste tijdvak van 2004 hoort. Bij dit examen gold: N = 1,4 en L = 50.
a Controleer met berekeningen de examencijfers die horen bij
S = ….., S = ….. en S = …...
b Teken een precieze grafiek bij deze omzettingstabel, met S horizontaal en C verticaal.
c Bonusopdracht
Maak in Excel een werkblad met een tabel voor S en C. Gebruik daarbij formules.
Lever het Excel-werkblad met deze tabel op een diskette of CD bij je docent in.

Opdracht 3
Bij een examen geldt N = 0,…. en L = 90.
Kandidaat 1 behaalt bij dit examen 85 van de 90 punten.
Kandidaat 2 behaalt bij dit examen 55 van de 90 punten.
Kandidaat 3 behaalt bij dit examen 5 van de 90 punten.
Bereken de cijfers van deze drie kandidaten.

Opdracht 1
a) C=9xS:L+1,0
Y=ax+b
A= hellingsgetal = 9
B= startgetal = 1,0
b) C= 9xS:L+1,0 S= behaalde score L= 100= de lengte van de score(maximaal)
C= 9x0:100+1,0= 9x0+1,0= 0+1,0
C=1,0
Iemand die dus 0 punten haalt heeft het cijfer 1, want je krijgt sowieso altijd 1,0 bij je cijfer op dus 0+1,0 blijft een 1,0.
C= 9xS:L+1,0
C= 9x100:100+1,0= 9x1+1,0= 9+1,0
C=10,0
Iemand die dus 100 punten heeft gehaald heeft het cijfer 10,0, want de maximale uitkomst van S:L is 1. Dit wordt altijd vermenigvuldigd met 9. 9xS:L kan dus niet hoger dan 9 zijn. De uitkomst van 9xS:L wordt altijd verhoogd met 1,0. Hierdoor wordt het maximale cijfer 9+1,0=10,0

Opdracht 2
a) N=1,4
L=50
S1= 1,0 S2= 30 S3= 48
C1=? C2= ? C3= ?
Eerst gaan we de grenslijnen berekenen met de formules die we gekregen hebben bij de toelichting bij de figuren a, b, c en d. Hierbij gebruiken wij onze rekenmachine en om te laten zien wat er uit kwam verwerken we de formules in een grafiek met Excel.
Formules:
Grenslijn 1: C=1+Sx9:Lx2 C= 1+Sx9:50x2
Grenslijn 2: C=1+Sx9:Lx0,5 C= 1+Sx9:50x0,5
Grenslijn 3: C=10-(L-S)x9:Lx2 C= 10-(50-S)x9:50x2
Grenslijn 4: C=10-(L-S)x9:Lx0,5 C= 10-(50-S)x9:50x0,5
Standaardformule: C=9xS:L+N C= 9xS:50+1,4
Dit voeren wij in onze rekenmachine in. Wij plotten de grafiek en nu hebben we de grafiek ongeveer nagemaakt die in de bijlage zat. (V-win = xmin: 0 xmax: 50 en ymin:0 ymax:10).(Zie fig. 1 hieronder). We zien dat er een snijpunt is bij grenslijn 1 met de standaardformule en bij grenslijn 4 met de standaardformule. De getallen die daar uit komen zijn de grenzen waartussen de standaardformule gebruikt wordt. Om de snijpunten van Grenslijn 1 met de standaardformule te berekenen hebben we alleen de formule C= 1+Xx9:50x2 en formule C= 9xX:50+1,4 geselecteerd. Dan klik je op ‘draw’ en als hij klaar is met tekenen klik je op ‘g-solve’ en dan ‘ISCT’. Hij berekent dan de snijpunten: X= 2,2 Y=1,8. Vanaf dit snijpunt gaat de grafiek over op de formule C= 9xX:50+1,4 (de standaardformule). Maar als deze formule blijft doorlopen kom je over het cijfer 10. Dat kan niet dus zoek je nog een snijpunt in de eerste grafiek (met alle lijnen). De lijnen die dat snijpunt vormen zijn: C=10-(50-X)x9:50x0,5 en C= 9xX:50+1,4. Deze selecteer je nu. Dan doe je weer ‘draw’ en als hij klaar is weer ‘g-solve’ en weer ‘ISCT’.
De coördinaten van het snijpunt zijn dan: X=45,6 en Y=9,6. Dus tussen het cijfer 1,8 en 9,6 wordt de standaardformule gebruikt.

Dan nu de punten die we uit moesten rekenen S=1, S=30 en S=48.
Eerst S=1. S=1 zit nog onder de 2,2 punten, dus voor dit puntje moet je nog grenslijn 1 gebruiken. De formuleC=1+Sx9:50x2 deze gaan we invullen.
C=1+1x9:50x2
C= 1,36
S=30. S=30 zit boven de 2,2 punten, maar onder de 45,6 punten. Hier gebruik je de standaardformule. De formuleC=9xS:50+1,4 deze gaan we invullen
C=9x30:50+1,4
C= 6,8
S=48. S=48 zit boven de 2,2 punten, maar ook boven de 45,6 punten. Dus hier gebruik je grenslijn 4. De formule C= 10-(50-S)x9:50x0,5
C= 10-(50-48)x9:50x0,5
C= 9,8

Opdracht 3
N=1,4
L=90
S1= 85 S2= 55 S3= 5
C1=? C2= ? C3= ?
Wij gaan met deze formules even een grafiek maken om te kijken waar de snijpunten zitten die we moeten berekenen. Om ook u te laten zien wat daar uit kwam hebben we een grafiek gemaakt in Excel. (aan de hand van een tabel die we daarbij gemaakt hebben).

Formules:
Grenslijn 1: C=1+Sx9:Lx2 C= 1+Sx9:90x2
Grenslijn 2: C=1+Sx9:Lx0,5 C= 1+Sx9:90x0,5
Grenslijn 3: C=10-(L-S)x9:Lx2 C= 10-(90-S)x9:90x2
Grenslijn 4: C=10-(L-S)x9:Lx0,5 C= 10-(90-S)x9:90x0,5
Standaardformule: C=9xS:L+N C= 9xS:90+0,6
We hebben weer een grafiek gemaakt van alle formules. Deze keer hadden we niet een te moeilijke toets maar een te makkelijke toets. Dus werd de standaardformule veranderd in :
C= 9xS:L+0,6. De L was bij deze opdracht geen 50 maar 90 dus L=90. De grafiek kunt u zien in fig. 3. Hier gaan we ook weer de snijpunten berekenen, zodat we een goede lijn krijgen van 1 naar 10. We komen dan niet onder de 1 en niet boven de 10, want zover gaan de cijfers niet. In de grafiek zien we dat de lijn van grenslijn 2 en de standaardformule snijden. De formules zijn: C= 1+Sx9:90x0,5 en C=9xS:90+0,6. Deze twee lijnen selecteren we en dan laten we hem tekenen met het knopje ‘draw’. Als hij klaar is doe je ‘g-solve’ en dan ‘ISCT’. Het snijpunt bij deze lijnen is dan X=8 en Y=1,4. Als we nu met deze formule door zouden rekenen komen we niet hoger dan een 5,5. Dat kan dus niet. Er moet dus nog een snijpunt zijn. Die zijn wij grenslijn 3 en de standaardformule. De formules daarvan zijn: C= 10-(90-S)x9:90x2 en C= 9xS:90+0,6. Deze twee lijnen selecteren we deze keer en dan laten we de rekenmachine weer rekenen met het knopje ‘draw’. Als hij klaar is doen we weer ‘g-solve’ en dan ‘ISCT’. Het snijpunt bij deze lijnen is dan X= 86 en Y= 9,2. Dus de standaardformule wordt gebruikt tussen de 8 en de 86 punten. Als iemand minder dan 8 punten heeft gehaald, wordt de formule van grenslijn 2 gebruikt. Wanneer iemand meer dan 86 punten heeft gehaald wordt de formule van grenslijn 3 gebruikt. Dit om niet onder de 1 uit te komen en ook niet boven de 10.

Dan gaan we nu de cijfers berekenen voor S=85, S=55 en S=5.
S= 85 L= 90
85 ligt nog onder de 86 punten, maar boven de 8 punten dus hier wordt de standaardformule gebruikt.
C=9xS:90+0,6 C= 9x85:90+0,6 C=9,1
Dus deze persoon heeft met 85 punten een 9,1 gescoord.
S=55 L=90
55 ligt nog onder de 86, maar boven de 8 punten dus ook hier wordt de standaardformule gebruikt.
C=9xS:90+0,6 C=9x55:90+0,6 C=6,1
Dus deze persoon heeft met 55 punten een 6,1 gescoord.
S=5 L=90
5 punten is bij lange na geen 86 punten,maar 5 punten is wel onder de 8 dus hier wordt de formule van grenslijn 2 gebruikt.
C=1+Sx9:90x0,5 C=1+5x9:90x0,5 C=1,25
Dus deze persoon heeft met 5 punten een 1,3 gescoord, wanneer je afrondt naar boven.

nouja zie maar wat jullie er mee kunnen zo is het niet zo heel duidelijk, maar gezien ik nog half uur 3 kwartier naar school moet fietsen moet ik nu ontzettend opschieten en me klaar maken: ZO ENGELS:(


wo jun 03, 2009 11:20 am
Profiel

Geregistreerd op: wo jun 03, 2009 9:32 am
Berichten: 6
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Normering examens?
trouwens... alleen dat hellingsgetal klopte niet de rest wel! (er horen nog 2 opdrachten bij maar die hebben niet veel betrekking op wat nu gaande is) over het gehele verslag had ik een 8.7 dus.. (en die laatste 2 opdrachte had ik fout deze 3 niet;))

SUCCES!!!


wo jun 03, 2009 11:22 am
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling