Auteur |
Bericht |
pesstoa
|
 Re: Duits havo te moeilijk
Duits was inderdaad erg moeilijk. Ik hoop wel dat iedereen die dit vind ook een beetje een onderbouwde klacht indiend. Veel te lange teksten en ook erg veel moeilijke woorden ertussen. Ik moet een 4.3 hebben maar ik heb maar rond de 19 punten.
|
di jun 02, 2009 2:17 pm |
|
 |
Daphne123
|
Het examen was inderdaad veel te moeilyk en het waren veel te veel opgaves. Ik moest ook kei veel opzoeken omdat er gewoon te moeilijke woorden werden gebruikt. En de vraagstelling was niet altijd even duidelijk.. Dan moest je bijvoorbeeld dingen noemen uit de tekst en daarbij 2 kernwoorden citeren. Moest je die dingen dan noemen en apart nog 2 kernwoorden citeren, of moesten die dingen bestaan uit die kernwoorden. Heel vaag. Heb maar 20 punten gescoord, dus tussen de 3,8 en 5,8.. terwijl ik eerst een 7,9 gemiddeld stond. Ik hoop echt op een soepele normering!!
|
di jun 02, 2009 2:17 pm |
|
 |
TRD_
|
Ik heb ook een klacht ingestuurd  ; Ten eerste stonden er heel erg veel open vragen in het examen, wat veel tijd koste. Heel veel mensen kwamen bij ons in tijdnood. Verder stonden er in de examens hele onduidelijk vragen zoals 'op wie?' en sommige woorden konden we in het woordenboek niet vinden, en daar hadden heel veel leerlingen last van. Ook stonden er veel te veel moeilijke woorden in het examen, dat moest je allemaal opzoeken en nam enorm veel tijd in beslag. De laatste vraag was ook onduidelijk omdat je niet precies bij sommige wist of ze nou wel of niet tevreden waren, er kwam bij 1 man bijvoorbeeld een reactie van het blad waardoor hij weer tevreden zou kunnen zijn. Ook de vraag met wat de titel letterlijk betekende was nogal onduidelijk, er stond niet bij of je de titel wel of niet moest vertalen of om er een uitleg over te geven, bij letterlijk dachten heel veel aan de titel vertalen. Dan is er nog de vraag waar je het belangrijkste woord uit 1 vraag moest halen, wij hebben dit nog nooit gehad. Hoe kun je weten welk woord het belangrijkst is in 1 vraag? Onmogelijk, lijkt mij. De vragen waren in het algemeen heel lastig, bijvoorbeeld dat je 1 woord op 2 open plekken moest invullen, daar zijn wij nooit op getraind. En dat je moest samenvatten in 1 woord, was ook heel erg moeilijk. Want je kunt iets niet samenvatten in 1 woord. De proefexamens (de examens van vorig jaar) waren veel gemakkelijker. En die vragen begrepen we tenminste, daar stonden niet vragen in zoals het samenvatten van een alinea in 1 woord.
|
di jun 02, 2009 2:21 pm |
|
 |
stephanie-2407
|
Het examen was gewoon te veel en te moeilijk! Er waren 18 open vragen en zoveel zijn er nog nooit geweest in de afelopen eindexamen jaren bij Duits!!! Hierdoor ging er heel veel tijd zitten in het opzoeken van de juiste antwoorden! Ook waren de teksten moeilijk, waardoor ik veel te veel in het woordenboek moest zoeken!! En dan ook nog eens de woorden niet vinden! Want bepaalde woorden stonden er gewoon niet in?! Ik heb nog geprobeerd delen van het woord op te zoeken in het woordenboek, maar ook dit had niet echt veel resultaat! Eerst dacht ik dat ik de enige was, maar dit was niet zo, want meerdere mensen hadden last van het probleem! Door dit alles ben ik in tijdsnood gekomen en heb ik de laaste vragen maar wat zitten afratelen waardoor ik dus niet mijn volledige concentratie heb kunnen storten op het gehele examen! ik vind dit echt zonde! De 2,5 uur waren veel te kort voor alles en nog heb ik het niet af!! ook vond ik het super wazig dat je soms maar 1 woord mocht citeren.. terwijl er drie woorden vaker veel meer de kern of wat je moest geven deed verwoorden.. Hierdoor raakte je veel te veel verward welke je nu moest kiezen! Dit was echt een hoger niveau als de afgelopen jaren en ik vind dit niet kunnen als je een bepaald niveau is 'aangeleerd' en je dat dan ook wel gewend bent! Ik vind het gewoon niet kunnen! Vooral niet als ik kijk naar de prestaties die ik dit jaar heb geleverd waardoor ik een 6.8 wist te komen te staan! Ik hoop ook op een soepele normering!!
|
di jun 02, 2009 2:22 pm |
|
 |
TyphOnX
|
Hij was gewoon goed te doen hoor. Rustig lezen en je kwam al een heel eind. Als je gewoon de tekst globaal over las, dan de antwoorden ging lezen en vervolgens gericht gaat zoeken, moest je al een eind komen. Even een aantal woorden even opzoeken waarvan je wist dat die het antwoord gaven, er boven schrijven en rustig verder gaan. Ik zag medeleerlingen staren naar een vraag waarvan ze écht het antwoord niet wisten. Ga gewoon verder! Bijna alle open vragen stonden letterlijk in de tekst, behalve van de kleuren, daar moest ik even over nadenken.  Ik was binnen 2 uur klaar waardoor ik nog een half uurtje had om over te lezen. Thuis aangekomen zag ik dat ik 40 punten had. Uiteraard hoop ik ook op een soepele normering, zodat iedereen een eerlijke kans krijgt op een goed cijfer. PS: Als je de kern moet weergeven in één woord, zoek dan de hoofdzin (vaak eerste of laatste zin van een alinea) en zoek daar een moeilijk, zelfstandig naamwoord in op. Bij Duits was dit ideaal, want deze hebben allemaal een hoofdletter.
|
di jun 02, 2009 2:27 pm |
|
 |
sanderberkheij
|
[quote="TRD_"] Dan is er nog de vraag waar je het belangrijkste woord uit 1 vraag moest halen, wij hebben dit nog nooit gehad. Hoe kun je weten welk woord het belangrijkst is in 1 vraag? Onmogelijk, lijkt mij.quote]
Het lijkt mij dat ze hier gewoon een fout hebben gemaakt. Er stond 'Welches der folgenden Wörter trifft den Kern der 4. Antwort?' (Welke van de volgende woorden komt overeen met de kern van het vierde antwoord.) Als je het mij vraagt had er Absatz (alinea) moeten staan in plaats van Antwort, dan is het wel een logische vraag.
|
di jun 02, 2009 2:31 pm |
|
 |
TRD_
|
Ik bedoel vraag 38, : Welches Wort steht in dieser Frage zentral?
Zoiets kun je toch moeilijk antwoorden?
|
di jun 02, 2009 2:33 pm |
|
 |
Sjapper
|
ik had anders 43 punten hoor..
|
di jun 02, 2009 2:34 pm |
|
 |
TRD_
|
[quote="TyphOnX"]Hij was gewoon goed te doen hoor. Rustig lezen en je kwam al een heel eind. Als je gewoon de tekst globaal over las, dan de antwoorden ging lezen en vervolgens gericht gaat zoeken, moest je al een eind komen. Even een aantal woorden even opzoeken waarvan je wist dat die het antwoord gaven, er boven schrijven en rustig verder gaan. Ik zag medeleerlingen staren naar een vraag waarvan ze écht het antwoord niet wisten. Ga gewoon verder! Bijna alle open vragen stonden letterlijk in de tekst, behalve van de kleuren, daar moest ik even over nadenken.  Ik was binnen 2 uur klaar waardoor ik nog een half uurtje had om over te lezen. Thuis aangekomen zag ik dat ik 40 punten had. Uiteraard hoop ik ook op een soepele normering, zodat iedereen een eerlijke kans krijgt op een goed cijfer. PS: Als je de kern moet weergeven in één woord, zoek dan de hoofdzin (vaak eerste of laatste zin van een alinea) en zoek daar een moeilijk, zelfstandig naamwoord in op. Bij Duits was dit ideaal, want deze hebben allemaal een hoofdletter.[/quote Jij bent waarschijnlijk erg goed in Duits? Als je al binnen 2 uur klaar kunt zijn, nou dat is meer dan de helft van onze klas niet gelukt. En heel veel mensen (ook op dit forum) kwamen in tijdnood, dat zegt denk ik genoeg.
|
di jun 02, 2009 2:35 pm |
|
 |
Arlen
|
|
di jun 02, 2009 2:38 pm |
|
 |
Gigy
|
|
di jun 02, 2009 2:40 pm |
|
 |
TyphOnX
|
Niet te moeilijk denken en als je het niet weet, meteen overslaan en later op terug komen. Mensen in tijdnood hebben waarschijnlijk te lang naar een woord/zinsdeel gezocht, of te lang zitten staren naar een antwoord. Het is te doen, ze gaan natuurlijk niet duizenden havisten een toets van 2,5 uur voorschotelen die eigenlijk veel langer vergt. 47 vragen, 150 minuten. Meer dan 3 minuten per vraag, is lang zat toch?
Laatst bijgewerkt door TyphOnX op di jun 02, 2009 2:42 pm, in het totaal 1 keer bewerkt
|
|
 |
Sjapper
|
Haha nee ik heb maar 27 punten hoor.. wel genoeg, is ongeveer een 6 of iets hoger.. had een 3,9 nodig.. tijd had ik in ieder geval wel zat, want ik was half uur van te voren klaar, heb rustig m'n teksten gelezen en ook nog is veel opgezocht 
|
|
 |
Gigy
|
Voor de overige opscheppertjes: Het is misschien wel aardig om je mening te laten horen, maar het is best wel rot als zo veel mensen een onvoldoende hebben en jullie een beetje lopen te vertellen dat het examen zó makkelijk was en makkelijk te doen en je genoeg tijd had... Het ligt er maar aan hoe je het brengt. Maar ga niet lopen pronken ofzeau...
|
di jun 02, 2009 2:42 pm |
|
 |
TRD_
|
|
di jun 02, 2009 2:42 pm |
|
|