Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is do maart 28, 2024 10:37 am



Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
 Natuurkunde 1,2 Fout in correctie model? (Systeembord) 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: do mei 28, 2009 3:08 pm
Berichten: 4
Antwoord met een citaat
Bericht Natuurkunde 1,2 Fout in correctie model? (Systeembord)
Gegroet alle medestudiebollen,

In het correctiemodel staat de systeembord opdracht met oplossing:
Comparator => invertor => geheugencel

Moet daar niet nog een invertor achter de geheugencel alvorens naar het relais/de schakeling te gaan?
Schakelaar S is gesloten zodra het relais een hoog signaal krijgt en open wanneer het signaal laag is.
Het ONTladen moet worden gestart met een druk op de knop, wanneer de drukknop dus een hoog signaal afgeeft moet het relais een laag signaal krijgen.

Alvorens de knop wordt ingedrukt is de spanning op de comparator dus 5V en de uitgang dus hoog => laag => geheugencel laag => relais laag => stroomkring open zonder interventie van de drukknop.


do mei 28, 2009 3:13 pm
Profiel

Geregistreerd op: do mei 28, 2009 3:31 pm
Berichten: 1
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Natuurkunde 1,2 Fout in correctie model? (Systeembord)
Jah volgens mij ook...
ik had het iig zoals het correctiemodel aangeeft, alleen dan met nog een een extra inverter voor het relais...


do mei 28, 2009 3:33 pm
Profiel

Geregistreerd op: do mei 28, 2009 3:26 pm
Berichten: 1
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Natuurkunde 1,2 Fout in correctie model? (Systeembord)
Ja je heb idd gelijk denk ik

Ik had het ook al gezien, maar eigenlijk verder niet meer aan gedacht
maar nu je het zegt zie ik idd dat je gelijk hebt

ik had het precies hetzelfde als dat jij zegt


do mei 28, 2009 3:39 pm
Profiel

Geregistreerd op: di mei 26, 2009 5:44 pm
Berichten: 18
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Natuurkunde 1,2 Fout in correctie model? (Systeembord)
Dat kan, maar hoeft niet. Kijk eens goed naar welke dingen er op de Set en de Reset ingang van de geheugencel zijn aangesloten. Ik heb ook nog een comparator na de geheugencel staan, maar volgens mij heb ik de set/reset ingangen omgedraaid. Ik geloof dat het dan nog steeds klopt.


do mei 28, 2009 3:53 pm
Profiel

Geregistreerd op: do mei 28, 2009 5:07 pm
Berichten: 3
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Natuurkunde 1,2 Fout in correctie model? (Systeembord)
Het antwoordmodel klopt zeker wel.
Je bent vergeten dat de geheugencel een set(hoog signaal) en een reset (laag signaal) knop heeft.
Dus drukknop => hoog signaal => naar de RESET => laag signaal => dus ontladen.


een extra invertor voor het relais is alleen goed als je de uitgangen van de geheugencel hebt omgedraaid. Dus drukknop naar de SET en comparator naar de reset.


do mei 28, 2009 5:15 pm
Profiel

Geregistreerd op: do mei 28, 2009 3:08 pm
Berichten: 4
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Natuurkunde 1,2 Fout in correctie model? (Systeembord)
Neenee, ingangen van de geheugencel: set = invertor (waarvan de ingang de comparator is) reset = drukknop.

Nogmaals, wanneer de spanning van de stroomkring 5V is komt er een laag signaal in de geheugencel en een laag signaal in het relais => stroomkring onderbroken.
En de stroomkring moest pas onderbroken worden wanneer de drukknop wordt ingedrukt.


do mei 28, 2009 6:16 pm
Profiel

Geregistreerd op: do mei 28, 2009 5:07 pm
Berichten: 3
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Natuurkunde 1,2 Fout in correctie model? (Systeembord)
jij denkt echt moeilijk weet je dat..

het heet niet voor niets een geheugencel. Het onthoudt dus wat hij te horen krijgt!
Een gheugencel moet een hoog signaal krijgen bij de set (geeft hij een hoog signaal af en onthoudt dit, dus blijft dit hoge signaal afgeven) of een hoog signaal bij de reset (betekent dat hij dan een laag signaal aan de relais doorgeeft en dit blijft doorgeven).
Een geheugencel is niet gevoelig voor lage signalen: een laag signaal bij de SET knop doet helemaal niets. Dan gebeurt er gewoon niets en dus krijgt het relais ook geen laag signaal.


vr mei 29, 2009 1:33 pm
Profiel

Geregistreerd op: do mei 28, 2009 3:08 pm
Berichten: 4
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Natuurkunde 1,2 Fout in correctie model? (Systeembord)


ma jun 01, 2009 9:31 pm
Profiel

Geregistreerd op: do mei 28, 2009 5:07 pm
Berichten: 3
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Natuurkunde 1,2 Fout in correctie model? (Systeembord)
Oke laatste keer, ik leg het je stap voor stap uit.

Het ding moet zo werken: Druk op de knop -> ontladen en als spanning daalt onder 3 V dan opladen

Ok laten we zeggen dat de spanning onder de 3 V is.. (of 0 V boeit niet) dan gaat het eerst door de comparator.
Ik neem aan dat je weet hoe een comparator werkt. Maar voor alle zekerheid: een comparator heeft een Ureff die je instelt, onder de Ureff geeft de comparator een laag en erboven een hoog signaal. OMDAT er een comparator in het systeembord staat betekent ook dat er een Ureff is (ook al staat ie niet aangegeven in het model) anders kon je em net zo goed weglaten. Ureff is dus 3 V.

dus: signaal is onder de 3 V -> comparator geeft een laag signaal -> invertor zet het om in een hoog signaal -> hoog signaal naar de set -> relais krijgt hoog signaal -> S sluit -> condensator laadt op.
(als hij boven de 3 V komt dan gebeurt er niets, comparator geeft dan hoog signaal -> invertor laag signaal -> laag signaal naar de set -> er gebeurt niets omdat een laag signaal bij de set niets doet, maar omdat de geheugencel het hoge signaal heeft onthouden (dat is het hele punt en volgens mij volg jij dit niet) BLIJFT hij opladen want de geheugencel blijft een hoog signaal afgeven. TENZIJ er een hoog signaal bij de reset komt.)

en dat gebeurt met de drukknop -> indrukken hoog signaal -> hoog signaal gaat naar de reset -> reset zet het om in een laag signaal -> condensator ontlaadt.

Er is echt geen speld tussen te krijgrn dus welk deel is niet duidelijk?


wo jun 03, 2009 10:52 am
Profiel

Geregistreerd op: di jun 02, 2009 4:41 pm
Berichten: 4
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Natuurkunde 1,2 Fout in correctie model? (Systeembord)
Ik heb precies de zelfde fout gemaakt. Ik heb ook nog aan het eind een invertor neer gezet. Nou heb ik er niet verder nagekeken en weet ik niet precies meer wat ik gedaan had dus ik weet niet of het goed of fout is. Het is wel vervelend dat je als je een ding fout doet dat er gelijk de helft van de punten af gaan voor die vraag.


wo jun 03, 2009 12:38 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling