Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is ma nov 19, 2018 3:43 pm

Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Maatschappijwetenschappen/Maatschappijleer 2010 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht Maatschappijwetenschappen/Maatschappijleer 2010
Hoe ging ie bij jullie?

Ik constateer dat het tentamen een aantal belangrijke fouten heeft. Ten eerste vraag 5. Bij vraag 5 ontstaat zeer veel verwarring door de vraagstelling:

De zorgen over de komst van commerciële televisie betroffen niet alleen het 'algemeen onbehagen over het nieuws' maar ook het aanbod van de overige programma's van de commerciële tv-zenders.

Noem twee bezwaren die worden ingebracht tegen het programma-aanbod van commerciële tv-zenders.

Hier wordt sterk gesuggereerd dat je de bezwaren uit de tekst moet halen. Het correctievoorschrift rekent dit echter niet goed. Het blijkt in deze vraag te gaan over algemene bezwaren tegen commerciële zenders en niet die uit de tekst. Door de vraagstelling ontstaat er hierdoor een grote verwarring waar ook in andere fora (o.a. FOK) al over gesproken wordt.

Verder is er bezwaar over vraag 8. De vraag luidt:

Leg uit waarom de nieuwsrubrieken van commerciële zenders sensationeler zijn dan het NOS Journaal. Betrek in je antwoord een verschil tussen commerciële zenders en publieke omroep.

Zoals je ziet, wordt er één verschil gevraagd. In het correctiemodel zijn er echter 2 punten te verdelen voor 2 verschillen tussen de commerciëlen en de publieken. Dit klopt dus van geen kant.

Geef je reactie over dit examen hieronder.

do mei 20, 2010 1:43 pm
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Maatschappijwetenschappen/Maatschappijleer 2010
Ik had vraag 5 goed, dus daar klaag ik niet over. Maar vraag 8 inderdaad twijfelachtig. Kijk ook eens naar vraag 12. Die vind ik ook behoorlijk vaag! Ik heb alweer een klacht ingediend.

do mei 20, 2010 1:51 pm
Profiel

Antwoord met een citaat
Ik ben blij dat iemand dit topic geopend heeft. Ik heb mijn voorlopige klachtenlijst ook even opgesteld. Allereerst ben ik het eens met de bovengenoemde klachten van AlbertVerlinde, deze zijn dan ook opgenomen in mijn klachtenlijst.

Citaat:
Vraag 14:
De vraag luidt: “Leg uit met welk dilemma IJsland als aspirant-lidstaat van de EU te maken krijgt. Verwijs in je uitleg naar gegevens uit de tekst.”

Hoewel in het bovenstaande stukje staat: “Elke lidstaat, en ook IJsland als toekomstige lidstaat, heeft te maken met een ander dilemma”, wordt in de vraagstelling niet expliciet naar dit dilemma gevraagd. De vraagstelling had dan moeten luiden: “Leg uit met welk dilemma IJsland, net als andere kandidaat-lidstaten, als aspirant-lidstaat van de EU te maken krijgt.”

Door deze vraagstelling leek mij het dilemma met betrekking tot het opgeven van walvisvangst en openbaar maken van hun visgebied de juiste. Het dilemma is dan dus dat ze de EU toetreden, wat leidt tot toename van welvaart, maar hiervoor hun visgebieden openbaar moeten maken en walvisvangst stoppen. De vraagstelling bij deze vraag is dus onjuist.

Vraag 5:
Deze vraag luidt: “Noem twee bezwaren die worden ingebracht tegen het programma-aanbod van commerciële tv-zenders.“

Hieruit maak ik op dat deze bezwaren ingebracht worden in de tekst. Hiervan is echter geen sprake als ik naar het correctievoorschrift kijk. De vraagstelling is dus incorrect en had moeten luiden: “Noem twee bezwaren die ‘kunnen’ worden ingebracht tegen het programma-aanbod van commerciële tv-zenders.”

Hieropvolgend is het maken van vraag 6, die de bezwaren uit vraag 5 gebruikt, moeilijk te doen, omdat je (misschien) onjuiste bezwaren bij 5 genoemd hebt.

Vraag 8:
Deze vraag luidt: “Leg uit waarom de nieuwsrubrieken van commerciële zenders sensationeler zijn dan het NOS Journaal. Betrek in je antwoord een verschil tussen commerciële zenders en publieke omroep.”

Als ik naar het correctievoorschrift kijkt noemt deze toch echt duidelijk 2 verschillen ieder voor 1 punt.

Citaat:
Correctievoorschrift zegt:
8 maximumscore 2
• Commerciële zenders zijn gericht op het maken van winst. Het
aanbieden van meer sensationeel gerichte nieuwsitems doet naar
verwachting de kijkcijfers stijgen, waardoor de inkomsten uit reclame
kunnen toenemen 1
• Taak van de publieke omroep is o.a. het zorgen voor kwalitatief
hoogwaardige programma’s en informatie. Het NOS Journaal dient aan
deze publieke taak te voldoen, namelijk het leveren van kwalitatief
goede nieuwsvoorziening. (Deze taak verdraagt zich slecht met het
tonen van veel sensationele onderwerpen of het op sensationele wijze
brengen van onderwerpen) 1

Als ik zo de vraag lees is alleen het noemen dat “commerciële zenders uit zijn op winst, en dus kijkcijfers nodig hebben om veel reclameopbrengsten te hebben” genoeg. Die tweede reden (over kwalitatief hoogwaardige programma’s bij publieke omroepen) totaal overbodig bij deze vraagstelling.

Vraag 15:
Luidt: “Welke rechten krijgen de IJslandse burgers dan? Noem er twee.”

De sylabus geeft echter nog een oplossing bij deze vraag: “EU-burgers hebben het recht om vrij in elke lidstaat te reizen, werken of wonen”.

Het correctievoorschrift geeft echter alleen werken of wonen bij het eerste recht. Hieruit blijkt dat het correctievoorschrift wéér incompleet is.

Ik hoop dat iedereen er wat aan heeft! En klaag over al deze punten indien je het met me eens bent!

do mei 20, 2010 1:54 pm
Profiel

Antwoord met een citaat
Ik vond hem vrij moeilijk.

Kan iemand mij trouwens vertellen waar die dingen stonden over de EU en de medialogica, want deze ben ik met het leren nergens tegengekomen :oops: :oops:

xxx

do mei 20, 2010 9:10 pm
Profiel

Antwoord met een citaat
Ik ben het helemaal met je eens, ik heb ook een klacht in gediend over opgave 5 ook ik heb inderdaad de gevolgen uit de tekst gehaald , in plaats van algemene gevolgen te benoemen.

Ik had zelf het idee dat het wel lekker ging, maar dat bleek achteraf na het nakijken toch wel een beetje tegen te vallen heb tussen een 6 en een 8.

Ook het begrip medialogica ben ik niet tegengekomen, de vragen over de Eu vind je terug in de lesbrief EU betrekkingen.

do mei 20, 2010 9:30 pm
Profiel

Antwoord met een citaat
lesbrief EU betrekkingen???

die zal ik dan wel gemist hebben denk ik... :? Volgens mij heb ik die niet. En de rest van mijn klasgenoten hadden daar ook niets over kunnen terugvinden in de leerstof, maar jah, het zal allemaal wel goed komen, hopen dat ik de rest dan maar goed heb!
nou ja, hopen op een 6je dan maar!

xxx

vr mei 21, 2010 10:27 am
Profiel

Antwoord met een citaat
Die vraag over de medialogica wist ik ook niet. Dit begrip wordt wel genoemd en uitgelegd in de syllabus, ik geloof op pagina 44. Je kunt, als je de syllabi download als PDF bestand, altijd door middel van de zoekfunctie controleren of bepaalde onderdelen er wel echt instaan :wink:

vr mei 21, 2010 5:19 pm
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ]