Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is do maart 28, 2024 9:32 pm



Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 Partiële integratie en andere niet-geleerde technieken (Wis) 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: vr mei 29, 2009 7:14 pm
Berichten: 29
Antwoord met een citaat
Bericht Partiële integratie en andere niet-geleerde technieken (Wis)
Mag je bij wiskunde berekeningsmethodes gebruiken die niet op het VWO geleerd worden, zoals partiële integratie? (Partiële integratie is een manier van integraalrekening waarbij je de integraal van f(x) * g(x) kunt berekenen zonder f(x) en g(x) samen te brengen tot één iets dat via VWO-methodes berekend kan worden.)
Omdat het gewoon geldige wiskunde is zou het goedgerekend moeten worden, toch? Of verlies je dan punten omdat het per se alleen via de op het VWO geleerde methodes moet?


za mei 30, 2009 9:32 pm
Profiel WWW

Geregistreerd op: do mei 28, 2009 5:09 pm
Berichten: 63
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Partiële integratie en andere niet-geleerde technieken (Wis)
Naja, ik ken ook wel meerdere methodes om dingen uit te rekenen, maar mss gaan degenen die nakijken zeggen dat je dat eigenlijk helemaal niet kan....etc...etc....universitair niveau...bla..bla.bla....oftewel, je had mazzel dat je het goed had, maar geen punten.

Ik zou het er niet op gokken iig :P


za mei 30, 2009 10:10 pm
Profiel

Geregistreerd op: vr mei 29, 2009 7:14 pm
Berichten: 29
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Partiële integratie en andere niet-geleerde technieken (Wis)


za mei 30, 2009 11:10 pm
Profiel WWW

Geregistreerd op: do mei 28, 2009 5:09 pm
Berichten: 63
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Partiële integratie en andere niet-geleerde technieken (Wis)
naja, ik spreek uit ervaring :(


za mei 30, 2009 11:24 pm
Profiel

Geregistreerd op: do mei 28, 2009 6:54 pm
Berichten: 43
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Partiële integratie en andere niet-geleerde technieken (Wis)
Het hangt er sterk vanaf welke corrector je hebt. Zo weet ik dat mijn eigen wiskundeleraar dingen gewoon goedrekent zolang het wiskundig verantwoord is (dus als je er 100% zeker van bent dat je die methode van jou gewoon goed beheerst en dat die altijd toepasbaar is, dus niet in een aantal gevallen "toevallig" tot het goede antwoord leidt of zo).

Maar een andere wiskundeleraar van mijn school rekent dat soort dingen per definitie gewoon fout. Als het niet volgens het boek is, dan is het fout, punt. Of zo. Ikzelf vind dat echt heel oneerlijk (het gaat er toch om dat je wiskunde kan, niet dat je goed je boek uit je hoofd kan leren?), maar dat is wel hoe hij dat hanteert.

Kortom, ik persoonlijk vind dat het goedgerekend zou moeten worden, en met mij waarschijnlijk een aanzienlijk deel van alle correctors, maar je zou er maar net eentje krijgen die het daar niet mee eens is. Dan kun je beter het zekere voor het onzekere nemen, lijkt me.


zo mei 31, 2009 11:28 am
Profiel

Geregistreerd op: vr mei 29, 2009 3:53 pm
Berichten: 6
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Partiële integratie en andere niet-geleerde technieken (Wis)
Tja dat blijft natuurlijk een lastig punt. In het correctiemodel staat bij algemene regels:

"3.3 indien een antwoord op een open vraag niet in het beoordelingsmodel voorkomt
en dit antwoord op grond van aantoonbare, vakinhoudelijke argumenten als juist
of gedeeltelijk juist aangemerkt kan worden, moeten scorepunten worden
toegekend naar analogie of in de geest van het beoordelingsmodel;"

Lijkt me dus dat je wel degelijk punten krijgt. Wat dacht ik wel zo is, is dat je alleen stellingen mag gebruiken die op je formulekaart staan en dus in het VWO-programma zijn behandeld en bewezen.

Als ik jou was zou ik het zekere voor het onzekere nemen en gewoon proberen de vragen op te lossen op de manier zoals behandeld op het VWO...


zo mei 31, 2009 12:59 pm
Profiel

Geregistreerd op: do mei 28, 2009 6:01 pm
Berichten: 8
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Partiële integratie en andere niet-geleerde technieken (Wis)
Een voorbeeld uit het huidige examen hiervan:

Vraag 2, bereken de lengte van het touwtje over de parabool.

De lengte was 2sq(5) + de lengte van Q naar R, wat je met de formule voor lengte van de grafiek kan uitrekenen.

Het is echter wel opletten om daarbij geen fouten te maken, met het kwadraat en de wortel in die formule, plus dat het een integraal is. Het is uiterst makkelijk om dit uit te rekenen met de fnInt( functie van de grafische rekenmachine (vind je onder math bij de Ti84 Plus in ieder geval), waarbij je gewoon de hele formule kan overnemen, niet eens hoeft te primitiveren en het antwoord zo hebt, wat makkelijker is dan de grafiek te plotten en het dan te doen.

Het antwoordmodel beschrijft: Beschrijven hoe de integraal berekend kan worden.

In dit geval, lijkt het me dat het kan op deze manier, hoewel ik het voor de zekerheid niet heb gedaan. Het is wel de makkelijkste manier is. Lijkt me toch dat ze dit zouden goedrekenen, ook al hebben wij de fnInt( functie nooit leren gebruiken (of zelfs maar mn wiskunde leraar erover gehoord)


di jun 02, 2009 6:23 pm
Profiel

Geregistreerd op: do mei 28, 2009 5:09 pm
Berichten: 63
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Partiële integratie en andere niet-geleerde technieken (Wis)
lol, ik gebruik hem altijd als er geen exact in de vraag staat. Echt simpel, binnen 2 sec een intergraal berekend:P


wo jun 03, 2009 11:58 am
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling