Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is do maart 28, 2024 10:12 am



Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 VWO Natuurkunde '10 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: ma mei 17, 2010 5:23 pm
Berichten: 15
Antwoord met een citaat
Bericht Re: VWO Natuurkunde '10
er reageren maar een paar mensen op dit forum dus ik hoop voor je dat over de gehele breedte meer mensen het niet zo goed vonden gaan


vr mei 21, 2010 5:29 pm
Profiel

Geregistreerd op: ma mei 17, 2010 5:39 pm
Berichten: 12
Antwoord met een citaat
Bericht Re: VWO Natuurkunde '10


vr mei 21, 2010 5:32 pm
Profiel

Geregistreerd op: ma mei 17, 2010 6:05 pm
Berichten: 20
Antwoord met een citaat
Bericht Re: VWO Natuurkunde '10
Hm ik vond hem redelijk te doen, 52 punten. ruime 6 dus.

Alleen had ik bij vraag 2, de gemiddelde snelheid genomen (57/3,5) aangezien de gemiddelde arbeid over het traject werd gevraagd, en dus niet de arbeid op topsnelheid.

Bij vraag 11 dacht ik, dat als er B- verval is, er een overschot aan elektronen is, ook een deel van die elektronen gaat naar de overkant, waardoor beide plaatjes negatief geladen worden, alleen de kracht van het elektrische veld veranderde doordat het aantal elektronen van b- verval niet constant was...

En bij vraag 20 had ik ook dat de bovenste en onderste spaken minder strak waren= minder spankracht en dus op de zijkanten meer spankracht kwam te staan. 21 had ik geen idee


vr mei 21, 2010 5:44 pm
Profiel

Geregistreerd op: ma mei 17, 2010 7:07 pm
Berichten: 40
Antwoord met een citaat
Bericht Re: VWO Natuurkunde '10
Ik denk dat die laatste vraag inderdaad heel veel aan onze creativiteit overliet, want wij hebben zoiets in ieder geval nog nooit hoeven leren. Dat ijken hebben we wel gehad bij het systeembord, maar niet alle manieren waarop je de schakelaars ijkt. Ik hoorde bij mij op school bijna alleen maar slechte reacties op natuurkunde, dus ik denk toch dat er heel veel mensen zijn die het wat minder hebben gemaakt!

En er zijn duidelijk heel wat vragen bij 21..


vr mei 21, 2010 5:46 pm
Profiel

Geregistreerd op: ma mei 17, 2010 5:23 pm
Berichten: 15
Antwoord met een citaat
Bericht Re: VWO Natuurkunde '10
ja vooral 21 was vaag, schrappen is mijn devies:D

20 snap ik nu
alleen vanaf het midden wordt extra kracht omlaag gegeven, aangezien hij vanaf dat punt aan de fiets zit.


vr mei 21, 2010 5:49 pm
Profiel

Geregistreerd op: di mei 18, 2010 9:31 am
Berichten: 22
Antwoord met een citaat
Bericht Re: VWO Natuurkunde '10


vr mei 21, 2010 6:27 pm
Profiel

Geregistreerd op: ma mei 17, 2010 3:39 pm
Berichten: 3
Antwoord met een citaat
Bericht Re: VWO Natuurkunde '10
Ik vond het ook veel te lang. Ik had aan het eind nog 3 minuten over om 2 opgaven te maken die ik had overgeslagen en dus geen tijd meer om alles nog na te kijken.
Ik had bij som 2 idd ook de gemiddelde snelheid genomen en bij vraag 11 was ik totaal de verkeerde weg in geslagen. Ik dacht dat die bèta-deeltjes tegen dat plaatje botsten en dat hij daardoor ging trillen. En vraag 25 was helemaal belachelijk...

Hopelijk wordt de norm lekker hoog dit jaar. Weet iemand hoe hoog hij vorig jaar was?


vr mei 21, 2010 6:38 pm
Profiel

Geregistreerd op: di mei 18, 2010 9:31 am
Berichten: 22
Antwoord met een citaat
Bericht Re: VWO Natuurkunde '10
Waarom zou vraag 2 niet met de gemiddelde snelheid kunnen? Het antwoord is toch goed?
Vorig jaar was de norm bij natuurkunde 1-2 maar 0.8

P = F * v
F = m * a = 3,1 * 10^3 * 16.3 = 50437
v = 56.9 / 2 = 28.5

P = 50437 * 28.5 = 1436053 = 1.4 * 10^6 W

Goede antwoord maar andere methode, kan niet fout worden gerekend toch?


vr mei 21, 2010 6:44 pm
Profiel

Geregistreerd op: ma mei 17, 2010 3:39 pm
Berichten: 3
Antwoord met een citaat
Bericht Re: VWO Natuurkunde '10
Dankje voor de norm.
Zo kan 2 idd ook, alleen had ik de gemiddelde snelheid bij de kinetische energie ingevuld, en dan komt hij wel anders uit. Maar in de vraag werd het gemiddelde vermogen gevraagd, dus dat snap ik dan weer niet... :(


vr mei 21, 2010 6:48 pm
Profiel

Geregistreerd op: di mei 18, 2010 9:31 am
Berichten: 22
Antwoord met een citaat
Bericht Re: VWO Natuurkunde '10
Ja maar als je het met Ekin doet moet je eerst berekenen hoeveel energie het wagentje nou heeft bij het eind.
Ekin is in Joule.
Dan deel je dit door de 3,5 seconden dan krijg je Joule per seconde => vermogen.

Ofwel: Ekin is een energie, hier kun je het gemiddelde niet rechtstreeks uit berekenen maar eerst even berekenen hoeveel je bij het eind hebt.
Oorzaak: De v is in het kwadraat. Eerst delen en dan kwadrateren geeft wat anders dan eerst kwadrateren en dan delen :wink:


vr mei 21, 2010 7:09 pm
Profiel

Geregistreerd op: vr mei 21, 2010 8:01 pm
Berichten: 19
Antwoord met een citaat
Bericht Re: VWO Natuurkunde '10
Natuurkunde 1-2 CE 1e tijdvak
Vraag 21:

Volgens mij klopt deze vraag niet, en ik ga dat nu proberen te onderbouwen.
Vraag 20 klopt naar mijn inzien wel. Hier is er een verticale kracht die geleverd word door de grond op het wiel, waardoor dit een tegenkracht levert. Als men dan een ‘extra’ kracht levert op de as van het wiel, dan word de spankracht kleiner in de spaken van het wiel die daar zijn. Doordat de spankracht van deze spaken afneemt moeten de spaken aan de bovenkant dus toenemen.

Bij vraag 21: In horizontale richting wordt er nu een kracht geleverd op de as van het wiel. Hier word geen tegenkracht geleverd, in de vorm van bv. de grond. Als er dus een kracht naar rechts komt op het wiel, dan beweegt het wiel dus naar rechts, zonder te vervormen. Dus er zijn dan geen spaken die van spankracht daardoor veranderen.

Naar mijn inzien klopt deze vraag niet, en zal deze geschrapt moeten worden. Heb ik het helemaal mis, dan hoor ik dat graag met een uitleg erbij.


vr mei 21, 2010 8:02 pm
Profiel

Geregistreerd op: vr mei 21, 2010 8:16 pm
Berichten: 3
Antwoord met een citaat
Bericht Re: VWO Natuurkunde '10
@Thomasm

Zo. Account aangemaakt om betweterig gaan doen, hopelijk zal ik niet al te hard falen hier bij het uitleggen ofzo, maar hierbij mijn poging:

De spaken zijn het medium waarmee de as (naaf of whatever ze het noemden) in contact staat met het daadwerkelijke wiel.
De spaken worden dus gebruikt om de kracht van de as over te dragen naar de wiel, zodat die kan gaan rollen.

Als je kijkt naar de spakenconstructie, zul je zien dat deze krachtoverdracht plaatsvindt door als het ware duwen en trekken.

Het is misschien een beetje moeilijk, of mn uitleg slecht, maar zelf vond ik het makkelijke opgave omdat je het maar moet zien.
Stel je voor dat het geen spaken waren, maar veren of touwen, kan je je voorstellen wat er zou gebeuren dan? Zoja, dan snap je de vraag nu ook wel.

Zoniet, zal ik maar pogen het nog iets beter uit te leggen.

Probeer te zien wat de precieze krachtwerking is op de grens van de spaken en de as. De as draait en omdat de spaken er aan vast zijn gemaakt, wil de spaak meegaan, dit gaat met kracht. Afhankelijk van de positie zal de spaak door de kracht als het ware worden samengedrukt, of uitgerekt.

De richting van de kracht is altijd loodrecht op de straal van de cirkel van de as, dus een raaklijn aan de cirkel, en met de draairichting mee.
Het is deze kracht wat op de assen werkt, en het is deze kracht waarmee je ziet of er sprake is van vergroting of verkleining van de spanningskracht.

Zo.
Hopelijk had ik enig nut!

Als in mijn eigen bijdrage omtrent het examen;
Ik vond hem best goed te doen, al waren sommige dingen wel best tricky. De formule afleiden was bijvoorbeeld aardig wat puzzelen, en de laatste opgave was een beetje vaag. Uiteindelijk had ik 2 mogelijke opstellingen, en had ik maar voor de 2e gekozen.
Bleek dat de eerste goed was. Als ik m niet had doorgekrast had ik nu een extra puntje :(
17, Jokes lensmeetfrapatsen, was ook wel tricky. Kheb m wel goed maar kweet niet of ie goed is beargumenteerd... mja.

Kben niet ontevreden! Hopelijk vonden er veel mensen m echter moeilijk, is de norm lekker chill :P

Mja genoeg geforummeerd, deze post is al veel te lang!
Succes iedereen nog met de examens ;)


vr mei 21, 2010 8:28 pm
Profiel

Geregistreerd op: di mei 18, 2010 4:41 pm
Berichten: 2
Antwoord met een citaat
Bericht Re: VWO Natuurkunde '10
Even een vraagje.. waar ik niet bij kon is een normaalkracht die in dezelfde richting staat als de zwaartekracht? Waarom moest deze niet in tegengestelde richting? Had de grootte overigens wel goed.
Weet iemand dit?


vr mei 21, 2010 8:37 pm
Profiel

Geregistreerd op: vr mei 21, 2010 8:01 pm
Berichten: 19
Antwoord met een citaat
Bericht Re: VWO Natuurkunde '10


vr mei 21, 2010 8:51 pm
Profiel

Geregistreerd op: ma mei 17, 2010 5:23 pm
Berichten: 15
Antwoord met een citaat
Bericht Re: VWO Natuurkunde '10
@maike-II, stel je staat op de grond dan werkt normaalkracht omhoog want de zwaartekracht drukt je op de grond, mee eens?
nu wordt je door de cirkelbeweging als het ware naar buiten gedrukt tegen de stang, deze geeft tegendruk in de vorm van de normaalkracht.

overigens als je dit niet snapte had je hem als nog goed kunnen hebben aangezien de mensen in het karretje los kwamen van de stoel, dus omhoog werkt ie sws niet


vr mei 21, 2010 8:56 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling