Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is do maart 28, 2024 6:26 pm



Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 een vraagje over bio 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: di mei 26, 2009 10:22 pm
Berichten: 31
Antwoord met een citaat
Bericht een vraagje over bio
dag allemaal,

ik heb een vraagje over vraag 43, in antwoorden model stond dat het goeie antwoord A is. Maar zoals iedereen weet, bij blatsgedrag gaat het meer om het dansen van het mannetje om aandacht van het vrouwtje te krijgen. Maar hier was er geen sprake van dansen, het ging echter om het bouwen van nestjes. Dat zou meer antwoord D zijn.

wat denken jullie daarover? :!:


di mei 26, 2009 10:43 pm
Profiel

Geregistreerd op: wo mei 27, 2009 12:03 am
Berichten: 4
Antwoord met een citaat
Bericht Re: een vraagje over bio
Ik had precies hetzelfde, ook antwoord D. Achteraf gezien was het wel degelijk baltsgedrag.

In Samengevat staat dat baltsgedrag de kans op paring verhoogd. De examentekst was hier wel onduidelijk over: ze gaven aan de ene kant aan dat pas na het paren een nest benodigd is voor de eieren. Het muurtje zou bij het nest gebouwd worden, dus pas als ze gepaard hebben, dacht ik. Aan de andere kant werd er echter aangegeven dat het muurtje zou dienen om indruk te maken op het vrouwtje.

Dat laatste geeft het antwoord eigenlijk al. Het muurtje is bedoelt om het vrouwtje "het hof te maken". Het antwoord staat dus bijna letterlijk in de tekst! Het muurtje moet indruk maken op het vrouwtje, wat uiteraard niet nodig is als het vrouwtje al van jou is. Baltsgedrag dus!


wo mei 27, 2009 12:10 am
Profiel

Geregistreerd op: wo mei 27, 2009 8:19 am
Berichten: 2
Antwoord met een citaat
Bericht Re: een vraagje over bio
tjah, ik had wel baltsgedrag, baltsgedrag is toch dat je een vrouwtje wil overhalen tot paring zeg maar...
dus dan wou hij door het muurtje (ipv een dansje) het vrouwtje ' krijgen' ?

verder heb ik ook wel een vraagje,
vraag 44: ik had 78/100= 1%.. ja toch? dat doe je keer 16 nesten.. dat is bij mij 12,48 >12.5 dus:p..
maar hoe komen zij dan in vredesnaam op 20.5?:shock:

xxx


wo mei 27, 2009 8:24 am
Profiel

Geregistreerd op: ma mei 25, 2009 8:35 pm
Berichten: 10
Antwoord met een citaat
Bericht Re: een vraagje over bio
die nesten delen door die totale N
die 78 was
16/78 x 100 % was die 20,5%
De rest is wel verneukt gegaan trouwens...


wo mei 27, 2009 8:27 am
Profiel

Geregistreerd op: wo mei 27, 2009 8:19 am
Berichten: 2
Antwoord met een citaat
Bericht Re: een vraagje over bio


wo mei 27, 2009 8:47 am
Profiel

Geregistreerd op: wo mei 27, 2009 10:01 am
Berichten: 147
Antwoord met een citaat
Bericht Re: een vraagje over bio
Balts is de algemene naam voor een speciaal gedrag bij dieren, bedoeld om partners aan te trekken en over te halen tot de paring. Veel diersoorten hebben in de paartijd speciale gedragingen om een partner te vinden. Vaak wordt er met uiterlijke kenmerken gepronkt, worden er speciale geluiden gemaakt of worden er geschenken aan de partner aangeboden (zie ook Baltsvoeren). Vooral bij vogels is baltsgedrag vaak sterk ontwikkeld.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Balts

Verder stond ook in de tekst dat ze nesten bouwden om het vrouwtje te versieren, dus het moest wel baltsgedrag zijn.

Jammer, maar beter opletten volgende keer ;)

_________________
I walk alone ! ...


wo mei 27, 2009 10:03 am
Profiel

Geregistreerd op: wo mei 27, 2009 12:37 pm
Berichten: 8
Antwoord met een citaat
Bericht Re: een vraagje over bio
Ik had wel baltsgedrag. Maar bij mij ging het berekenen dus fout. Mijn rekenmachine gaf aan 20,0 (simpele Casio). Ik vroeg me al af waar die decimaal opsloeg! Lekker dan, toch fout! Als het nou zonder decimaal mocht had ik 'm goed... :cry:
Ik heb overigens een klacht aangemaakt bij Laks voor de vraag over de populatie van rendieren, laatste vraag. Ze vroegen welke populatie het best z'n bioritme kon aanpassen. Ik koos voor de Canadezen want daar werden ze opgegeten door wolven en aangezien die 's nachts jagen... Zo kan het ook toch? Anders hadden ze de predatoren helemaal niet hoeven te vermelden in de tekst want er was geen vraag over! Mee eens?


wo mei 27, 2009 1:00 pm
Profiel

Geregistreerd op: wo mei 27, 2009 12:57 pm
Berichten: 5
Antwoord met een citaat
Bericht Re: een vraagje over bio
Ik wil hier even op inhaken.
Ik heb hier een klacht voor ingedient, omdat ik het een zeer verwarrende tekst vind.

Eerst wordt er vertelt dat mannetjes het vrouwtje ''het hof proberen te maken'', dat is inderdaad baltsgedrag.
Echter, hierna beginnen ze over het paren, en dat het vrouwtje gaat broeden. Hierna pas zeggen ze dat [b]HET![/] mannetje een stenen muur bij het nest (het nest is er dus óók al, en het vrouwtje is bevrucht? onduidelijk) bouwd.

Dit is voor mij de reden dat ik D heb gekozen. Dit kost me 2 punten, terwijl ik wel degelijk weet wat wat baltsgedrag en terretoriumgedrag is. Toch kost me dit al 2 punten
Bovendien heb ik door dezelfde onduidelijkheid vraag 46 fout.
Ik heb de link gelegt tussen een hoge muur en het meer beschut zitten van de eieren en jongen. Ze kunnen moeilijker aangevallen worden, en dus is het aantal dat uitgroeit tot volwassenen hoger.
:?


wo mei 27, 2009 1:03 pm
Profiel

Geregistreerd op: wo mei 27, 2009 11:10 am
Berichten: 14
Antwoord met een citaat
Bericht Re: een vraagje over bio


wo mei 27, 2009 1:04 pm
Profiel

Geregistreerd op: wo mei 27, 2009 12:57 pm
Berichten: 5
Antwoord met een citaat
Bericht Re: een vraagje over bio


wo mei 27, 2009 1:07 pm
Profiel

Geregistreerd op: wo mei 27, 2009 12:37 pm
Berichten: 8
Antwoord met een citaat
Bericht Re: een vraagje over bio


wo mei 27, 2009 1:26 pm
Profiel

Geregistreerd op: wo mei 27, 2009 12:28 pm
Berichten: 8
Antwoord met een citaat
Bericht Re: een vraagje over bio
Ja dat vond ik ook een rare vraag! Ik had hem wel goed, maar het enige wat ik als reden kon bedenken was inderdaad ook dat het dichter bij de noordpool lag, maar dat leek me niet het goede antwoord. Maar was het dus wel ;)

Ik vond dat stuk tekst over die sneeuwhoen trouwens zeeeer onduidelijk. Heb ik ook een klacht over ingediend.
"Omdat het sneeuwhoen zo'n populaire jachtvogel is, wordt er alles aan gedaan om hun aantal zo hoog mogelijk te houden. Behalve het legal en illegaal aschieten van alles wat sneeuwhoenders eet, brandt men gefaseerd heidevelden af, zodat er heidegebieden ontstaan van verschillende leeftijd en andere planten geen kans krijgen."

Ik kan er niks anders van maken dan dat hier staat dat ze het eten van de sneeuwhoenders weghalen om ze te redden?? :?
Zeer onduidelijk, ze bedoelen vast iets anders maar ik snap t niet..


wo mei 27, 2009 1:37 pm
Profiel

Geregistreerd op: wo mei 27, 2009 1:53 pm
Berichten: 3
Antwoord met een citaat
Bericht Re: een vraagje over bio


wo mei 27, 2009 1:57 pm
Profiel

Geregistreerd op: di mei 26, 2009 10:22 pm
Berichten: 31
Antwoord met een citaat
Bericht Re: een vraagje over bio
hey thanx jongens voor jullie reacties.
Ik weet wel wat balsgedrag is, maar de vraag was zeer mislijdend. Niet alleen deze vraag, maar ook andere vragen. Zoals vraag 20 en 45


wo mei 27, 2009 1:58 pm
Profiel

Geregistreerd op: wo mei 27, 2009 12:37 pm
Berichten: 8
Antwoord met een citaat
Bericht Re: een vraagje over bio


wo mei 27, 2009 2:09 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling