Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is do maart 28, 2024 5:09 pm



Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 LATIJN 2009 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: ma mei 25, 2009 6:05 pm
Berichten: 1
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LATIJN 2009
De vertaling was veel te lang, vergeleken met schoolexamen-toetsen scheelt het gemiddeld 10 regels.

Natuurlijk is dit op elke school anders, maar het verschil is toch wel erg groot.


ma mei 25, 2009 6:09 pm
Profiel

Geregistreerd op: zo mei 24, 2009 5:48 pm
Berichten: 4
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LATIJN 2009
Bij ons op school vond het merendeel een makkie.

Zowel de tekst met vragen als de vertaaltekst waren niet supermoeilijk. Was na een uurtje al klaar met de vragen, maar heb ontzettend lang gedaan over de vertaling, omdat ik heel veel woorden moest opzoeken.

Dat het bij ons zo makkelijk gevonden werd kan ook komen doordat de behandelde teksten (Io + Zeus en Jason + Medea) de eerste 2 verhalen in ons lesboek waren; deze heeft iedereen dus wel behandeld, in tegenstelling tot bijv. Pygmalion (de laatste tekst in ons lesboek). Sommige dingen (zoals de scandeeropdracht) stonden letterlijk in ons boek als voorbeeld.

Ik heb, superstreng nagekeken, 44 van de 76 punten wat bij een norm van 0,0 uitkomt op een 5.2 uitkomt. Heb een 3.9 nodig voor een 6, dus hier zal ik zeker niet op zakken.


ma mei 25, 2009 6:09 pm
Profiel

Geregistreerd op: ma mei 25, 2009 6:29 pm
Berichten: 29
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LATIJN 2009
Ik vond het zeer goed te doen, merendeels omdat tweederde van de vragen al in de les behandeld waren, en de gevraagde Latijnse teksten bij ons al zeer vroeg vertaald en besproken waren, dus ook veel herhaald. De vertaling was iets meer werk, mede door het grote aantal (voor mij) onbekende woorden, maar kwam met een redelijk strenge telling toch aan maar liefst 72 punten. :D Dus heb al een negen voor Latijn op zak. 8D


ma mei 25, 2009 7:56 pm
Profiel

Geregistreerd op: za mei 23, 2009 6:34 am
Berichten: 9
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LATIJN 2009
We hebben ook geluk gehad met het onderwerp hoor. Vorig jaar hadden ze Seneca, echt verschrikkelijk is dat! Ben je aan het vertalen, terwijl je niet eens snapt wat er staat! Dan moet je echt alles puur op grammatica doen, terwijl bij Ovidius meestal wel blijkt uit de vertaling van de woordjes welke kant hij uit wilt.

Overigens vond ik de vragen goed te doen en de vertaling was ook niet moeilijk, tenzij je in tijd nood komt natuurlijk. Was 5 minuten voor het einde klaar, maar ik zat hem wel te knijpen toen ik nog 10 regels moest en nog een half uur had.

Gok op een norm van 1,0, hij was niet moeilijk, maar wel lang (zoals altijd) dus dat compenseert het we een beetje


di mei 26, 2009 11:30 am
Profiel

Geregistreerd op: di mei 26, 2009 12:26 pm
Berichten: 2
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LATIJN 2009
Ik vond de vragen heel erg meevallen! Ik had ze veel moeilijker verwacht, helemaal na de oefenvragen bij ons op school! De vertaling vond ik wel wat lastiger..moest veel opzoeken en had em ook nog niet af! Maar ik ben niet zo goed in vertalen dus daar kan het ook aan liggen;) Maar als ik een 1 heb sta ik een 4 en met de punten waarvan ik zeker weet dat ik ze gehaald heb sta ik iig al een 5! Dus ben helemaal tevreden;) Ik was al blij toen ik zag dta het over Io ging de eerste tekst;)
Wij hebben trouwens een klas van 20 en er waren 2 mensen voor tijd klaar. De meesten vonden het wel goed te doen het examen! Wel jammer dat je zoveel moest citeren en dat er vrij weinig algemene vragen waren, onze leraar vertelde ons dat die er meestal juist veel inzitten! Maar goed!


di mei 26, 2009 12:34 pm
Profiel

Geregistreerd op: di mei 26, 2009 5:44 pm
Berichten: 18
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LATIJN 2009
Bweh, Latijn was echt een ramp. Van de 38 punten die je voor de nieuwe vertaling kon krijgen heb ik er denk ik 9 gehaald. Maar het was dan ook wel erg streng hoor; één naamval o.i.d. verkeerd vertalen en je krijgt gelijk 0 punten voor het hele stukje. Gelukkig ging het eerste gedeelte (de oude teksten) wel iets beter.

Ik heb alleen echter een vraagje waar ik nu mee zit: bij vraag 22 moest je zeggen bij welke van Jasons taken, hij geen hulp heeft gekregen van Medea. Volgens het correctiemodel had je hier moeten vertellen dat het over de tweede opdracht ging, het verslaan van de 'uit de aarde geborenen'.
Daar ben ik het echter niet mee eens. Zo rond Met.7.138 staat het volgende:
en opdat niet de door haar gegeven kruiden te weinig kracht hebben, zingt zij
een toverspreuk tot hulp (een helpend lied) en roept haar geheime kunsten te hulp.
Dit betekent toch dat Jason hulp krijgt van Medea? Tuurlijk, Jason gooit die steen wel zelf in hun midden, maar het feit dat de krijgers elkaar aan gaan vallen is toch veroorzaakt door de toverspreuk van Medea?
Ik heb hierover gisteren (online) een klacht ingediend bij het LAKS, maar het was al na 19:00 dus ik kon niet meer bellen...

Verder was die vraag over de andere teksten van Ovidius best wel vervelend. Die hebben wij dus echt nooit besproken op school! Ik heb die eerste (Tristia) in elk geval nog goed gegokt... Maar goed ik ga er maar van uit dat andere scholen het daar wel over gehad hebben...

Hoe dan ook, afhankelijk van de N-norm ligt mijn cijfer tussen de 3.6 en de 5.6. Niet echt superhoog, maar de N-norm ligt de afgelopen jaren wel erg hoog bij Latijn, dus ik gok op een 5je. Ik had een 4.1 nodig voor een 6 op m'n eindlijst, dus daar ben ik wel in geslaagd denk ik... :)


di mei 26, 2009 6:00 pm
Profiel

Geregistreerd op: di mei 26, 2009 7:24 pm
Berichten: 3
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LATIJN 2009
Poee, dat was echt goed te doen!

Ik had echt verwacht dat ze ons gingen naaien met een kei moeilijke examen en allemaal moeilijke vertaling. heel veel vragen. maar viel echt goed mee!


di mei 26, 2009 7:36 pm
Profiel

Geregistreerd op: wo mei 27, 2009 2:41 pm
Berichten: 1
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LATIJN 2009
Hee Mister.§
Ik had precies hetzelfde! heb net met LAKS gebeld.. er stond echt duidelijk in de tekst dat Medea hem hielp met die taak. Alleen bij het zaaien van die drakentanden zelf uit de bronzen helm had hij geen hulp nodig, maar zodra die krijgers eruit kwamen zong ze toverspreuken tot hulp.. dus ik hoop dat ze het aanpassen!

Het correctiemodel is wel echt superstreng! en het is heeel frustrerend om te zien dat je meteen 0 punten krijgt bij 1 klein foutje. echt heel gemeen :P. maargoed, ik vond het examen niet echt moeilijk verder. goed te doen, maar wij hadden die teksten ook echt heeeelemaal besproken in de les.

succes met de rest nog allemaal!


wo mei 27, 2009 2:47 pm
Profiel

Geregistreerd op: do mei 28, 2009 5:09 pm
Berichten: 63
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LATIJN 2009
Latijn was echt easy. Veel makkelijker dan onze tentamens die we op school hebben gekregen. Wel blij om, had in principe niet geleerd en heb 60 van de 76 punten :D


do mei 28, 2009 5:12 pm
Profiel

Geregistreerd op: ma mei 18, 2009 2:43 pm
Berichten: 8
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LATIJN 2009
Als iemand dat verhaal in de Trouw gisteren of eergisteren heeft gelezen waar de naam Anne in voor kwam, dan was ik dat :mrgreen:
haha.
Nu weet half nederland dat een 1,5 mijn doel was xD


do mei 28, 2009 7:01 pm
Profiel

Geregistreerd op: do mei 28, 2009 5:09 pm
Berichten: 63
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LATIJN 2009
link? :P


do mei 28, 2009 7:14 pm
Profiel

Geregistreerd op: za mei 23, 2009 6:34 am
Berichten: 9
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LATIJN 2009
@ Mister $

Dat van die stukjes tekst uit z''n boeken en dan de juiste erbij staat gewoon in je latijn boek. En als je bij ovidius kijkt in het woordenboek kreeg je 3 boeken..


do mei 28, 2009 9:24 pm
Profiel

Geregistreerd op: ma mei 18, 2009 12:22 pm
Berichten: 21
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LATIJN 2009


do mei 28, 2009 11:09 pm
Profiel

Geregistreerd op: vr mei 29, 2009 7:22 am
Berichten: 12
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LATIJN 2009


vr mei 29, 2009 7:39 am
Profiel

Geregistreerd op: do mei 28, 2009 5:09 pm
Berichten: 63
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LATIJN 2009
Ja, over die vraag waarbij hij geen hulpkreeg heb ik ook nagedacht, want Jason heeft 4 taken in principe:
Stieren verslaan: Hulp dmv kruiden
Veld inzaaien/ploegen: Geen hulp
Krijgers verslaan: Hulp dmv toverspreuk
Draak verslaan: Hulp dmv kruiden

dus ging ik voor het velod inzaaien/ploegen


vr mei 29, 2009 8:19 am
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling