Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is do maart 28, 2024 9:28 pm



Antwoord op onderwerp  [ 76 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 Nederlands 2009 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: ma mei 18, 2009 12:17 pm
Berichten: 4
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nederlands 2009
Nou ik gok (hoop heel erg) op een normering van 1,2 ofzo. Ik vond het blijkbaar echt moeilijk, heb echt maar iets van 6 punten voor die stinksamenvatting. Waar is die Gouden Eeuw gebleven in het correctievoorschrift!? Bij tekstverklaren vielen de meerkeuze vragen trouwens wel mee vond ik, maar de open vragen waren echt moeilijk en daar waren er nou juist zo veel van... :evil:


ma mei 18, 2009 5:16 pm
Profiel

Geregistreerd op: ma mei 18, 2009 5:06 pm
Berichten: 1
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nederlands 2009
Ik vond de vragen over de eerste tekst nog wel meevallen, behalve dat er misschien wat weinig meerkeuzevragen tussen zaten. De samenvattingsopdracht vond ik wat vaag, omdat je deze naar mijn idee op verschillende manier op kon vatten: het verschil tussen Nederland en Amerika centraal stellen, of het vroeger en nu tegenover elkaar zetten.

We wachten maar af ;)


ma mei 18, 2009 5:23 pm
Profiel

Geregistreerd op: ma mei 18, 2009 5:21 pm
Berichten: 6
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nederlands 2009
De leestekst was nog wel te doen, maar de samenvattingsopdracht was inderdaad erg vaag. Het was vrij lastig te vertellen wat er nu echt in moest staan. Als er dan naar historische feiten wordt gevraagd, en er talloze alinea´s over de Gouden Eeuw gaan, dan is die link snel gemaakt; ook een beetje raar dat ze die dus allemaal buiten beschouwing laten. Zou over de opvattingsmogelijkheden nog wel een discussie willen voeren met één van de makers :wink:


ma mei 18, 2009 5:29 pm
Profiel

Geregistreerd op: ma mei 18, 2009 5:38 pm
Berichten: 4
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nederlands 2009
Ik vind het erg knap als mensen dit examen goed hebben gemaakt. Er zijn bij mij op school een aantal die het wel oke vonden gaan, maar ze vonden het niet goed gaan.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat iemand dit gewoon niet moeilijk vond. Ik ben ook niet slecht in tekstverklaren, maar de manier waarop de vragen werden gesteld was ook erg verwarrend.
Ook hadden we super veel open vragen. Ik weet niet of dat iemand is opgevallen. Van de 22 vragen hadden we 17 open vragen! :evil:
Ik vond dit erg veel en het was behoorlijk irritant om elke keer weer een goed antwoord te formuleren.
Vergeleken met vorig jaar was het examen van 2008 een EITJE!

Niet zo lekker begin van de examens in ieder geval. :oops:

Ik wens jullie allemaal nog veel succes,

liefs, x


ma mei 18, 2009 5:43 pm
Profiel

Geregistreerd op: ma mei 18, 2009 12:03 pm
Berichten: 1
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nederlands 2009
Nou.. Ik vond het helemaal niet zou moeilijk..
De tekstverklaring was gewoon te doen, ondanks de vele open vragen.. De eerste 10 vragen waren gewoon zo goed te doen, dat je daar de volle 100% voor kon halen! De laatste paar vragen na het fragment waren wat lastiger, maar op zich op VWO niveau..

En wat mij helemaal verbaast, is jullie reactie op de samenvatting! Ik vond hem heel goed te doen.. Als je precies de dingen aanhield die zij hadden aangegeven kan je er veel in hebben staan.. En mensen missen de Gouden Eeuw in de uitwerkingen? Deze had je slechts even bij naam moeten noemen als argument op basis van (historisch) voorbeeld.

Ik kwam uit rond de 36 punten, dus ik heb niks te klagen denk ik! Toch hebben jullie wel enig gelijk, als je dit examen vergelijkt met andere examens.. Die waren inderdaad zoveel makkelijker.. Maar dat was gewoon geen VWO-niveua!


ma mei 18, 2009 5:48 pm
Profiel

Geregistreerd op: ma mei 18, 2009 12:22 pm
Berichten: 21
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nederlands 2009


ma mei 18, 2009 6:05 pm
Profiel

Geregistreerd op: ma mei 18, 2009 6:13 pm
Berichten: 2
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nederlands 2009
Klachten zeggen niks over de normering, dat ligt grotendeels aan de steekproef die gehouden wordt. Klachten zijn meer voor veranderingen in het antwoordmodel.

Overigens vond ik de toets vrij goed te doen in het begin... Tot het samenvattingsgedeelte begon, hier ben ik denk ik zeer veel punten misgelopen.

Bij de tekst ging het ook slechter dan de geoefende voorgaande jaren, waarschijnlijk tussen de 15 en 20 punten voor dat. Ik verwacht er zelf 16.


ma mei 18, 2009 6:17 pm
Profiel

Geregistreerd op: ma mei 18, 2009 3:31 pm
Berichten: 16
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nederlands 2009
Ik vond de eerste tekst nog best te doen, het was op zich niet zo'n moeilijke tekst vond ik, maar al die open vragen maakten het lastig! Daardoor heb ik minder punten dan ik gehoopt had :( Dus ik heb ook maar even een klacht ingestuurd... hopelijk helpt het!
De samenvatting is echt een debacle :cry: Daar was ik mee begonnen, zodat ik hem extra goed zou maken... Dus ik vol goede moed nakijken toen ik thuiskwam, heb ik maar 6 puntjes :( Ik heb het dus ook helemaal op de Gouden Eeuw gericht. Maar ik ben het dan ook niet eens met het correctiemodel! Ik had die dingen over Amerika aangezien als voorbeelden en dus niet relevant voor de samenvatting. Errrrug jammer! Hopelijk wordt het 3.0! :wink:


ma mei 18, 2009 6:20 pm
Profiel

Geregistreerd op: ma mei 18, 2009 12:22 pm
Berichten: 21
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nederlands 2009


ma mei 18, 2009 6:21 pm
Profiel

Geregistreerd op: ma mei 18, 2009 12:17 pm
Berichten: 4
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nederlands 2009
De normering wordt bepaald op basis van het aantal punten van 5 leerlingen uit elke vwo klas toch? Als de meerderheid zo weinig punten heeft gehaald dan moet de normering wel hoog worden. Let's hope so!


do mei 21, 2009 2:47 pm
Profiel

Geregistreerd op: vr mei 22, 2009 11:38 am
Berichten: 3
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nederlands 2009
Ik vond het examen te moeilijk. De open vragen waren te moeilijk. En daarbij waren er veel te veel open vragen in verhouding met andere jaren. Want je hebt toch meer kans om het goede antwoord te hebben bij meerkeuzenvragen dan open vragen :wink:
En dan de samenvatting, dat was nog erger dan tekstbegrip. Ik heb bij de samenvatting wel 4 punten weten te behalen, en nu nog duimen dat er geen spellingsfouten in zitten anders kom ik straks nog op nul uit :(
In mijn samenvatting heb ik juist de Amerikanen overgeslagen omdat ik dacht dat dat een voorbeeld was =/ Blijkt dus niet zo, had de schrijver wel even duidelijker mogen zeggen.
De tekst ging ook van de hak op de tak, misschien komt dat wel omdat het een toespraak is geweest...
Ik vind gewoon dat de norm minimaal 1.5 moet zijn :D


vr mei 22, 2009 11:50 am
Profiel

Geregistreerd op: vr mei 22, 2009 6:40 pm
Berichten: 1
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nederlands 2009
ik vond nederlands mooilijk, dat kwam grotendeels omdat het zo anders was dan wat we hadden geoefend. Bij het tekst verwerken was het heel vervelend dat er meer open vragen waren invergelijking met vorige jaren. Door deze open vragen was ik veel te lang bezig met het tekst verwerkendeel. Bij open vragen moet je namelijk heel goed nadenken hoe je een antwoord moet formuleren, want als je wel in de goede richting zit te denken maar het verkeerd opschrijft dan is hij verkeer. Terwijl bij meerkeuze je uit een paar al reets geformuleerde antworden kan kiezen.
NU de samenvatting. Deze vond ik echt niet leuk. Ik snapte de tekst maar de punten die je in de samenvattig moest verwerken waren niet op de volgorde van de tekst, aan gezien dit ieder jaar wel het geval is raakte ik in de waar en begon aan me zelf te twijfelen. Dit heeft me tijd gekost omdat het nu heel erg zoeken was in de tekst waar je het zou kunnen vinden. NU zou het ook zo kunnen zijn geweest dat je het eertste punt in het slot van de tekst stond.
Ik baalde er wel van, want tijdens het oefenen had ik telkens boven de 6 en daarom heb ik er niet veel meer aan gedaan omdat ik wist dat dit het hoogts haal bale zou zijn geweest. maar doordat het nu een totaal anders was dan bij het oefenen vrees ik nu dat ik gemiddeld een onvoldoende zou staan, terwijl ik dat niet had gedacht. Nu is het hopen dat ik niet ergens anders nog een onvoldoende ga staan want dan slaag ik niet. :cry:


vr mei 22, 2009 7:07 pm
Profiel

Geregistreerd op: ma mei 25, 2009 5:59 pm
Berichten: 61
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nederlands 2009
hopen maar op die n-term van 2 :p

Nee, grapje, een n term boven de 1 is al mooi. toch?


ma mei 25, 2009 6:11 pm
Profiel

Geregistreerd op: ma mei 25, 2009 6:57 pm
Berichten: 8
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nederlands 2009
Ik vond Nederlands ook echt heel moeilijk! :shock: Als voorbereiding heb ik diverse eindexamens uit voorgaande jaren gemaakt, die prima te doen waren. Ik was ook niet heel erg zenuwachtig voor dit examen. Die kwamen pas erna! Want ik moet goede cijfers halen.
Ik heb het examen natuurlijk ook nagekeken thuis. Ik gok dat ik 29 punten heb. Maar het nakijken van open vragen en de samenvatting is ook een crime! Ik heb veel vragen waarbij de strekking van mijn antwoord wel hetzelfde is als in het correctiemodel, maar de formulering heel anders. Dus hoe weet ik nou dat mijn antwoord goedgerekend wordt? :?
Ik moet nu nog Engels en een particulier geschiedenisexamen maken. Van deze drie vakken (NL, EN en GS) mag ik één onvoldoende halen, niet lager dan een 4.5 om te mogen herkansen. Uiteindelijk moet ik drie voldoendes hebben, anders zak ik sowieso! Help!


ma mei 25, 2009 7:06 pm
Profiel

Geregistreerd op: ma mei 25, 2009 5:59 pm
Berichten: 61
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nederlands 2009
Je zegt dat je 29 punten sowieso hebt?
Heb je dan wel scorepunten toegekend aan de samenvatting?

Met een 29 punten in totaal, zal je waarschijnlijk rond de 6,1 komen te zitten.
Wat sta je nu op ned dan?


di mei 26, 2009 11:35 am
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 76 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling